התזמורת בסיור

הסיור לסין אוגוסט 2017

בתקופה שבין עונה לעונה, בקיץ, יוצאת התזמורת לסיבוב הופעות ברחבי העולם – מסורת וותיקה שימיה כימי התזמורת –
והפעם על המפה: סין

ברליוז: הסימפוניה הפנטסטית

מעדכנים מהסיור

5.8.16 ננג’ינג

התזמורת חנכה בקונצרט חגיגי את קומפלקס האולמות החדש בננג’ינג – התאטרון הגדול של ג’יאנגסו. התור השתרך, ואנשים עמדו למעלה משעתיים כדי לרכוש כרטיסים.

9.8.17 חארבין
הפנטסטית, העוגב והגשם – מאת סיון מעייני

הכל זה עניין של איזון בחיים. בעונה הקודמת ראינו כל כך הרבה שדות תעופה וחדרי מלון ואולמות קונצרטים ומזוודות ומסעדות, שהרווחנו את הזכות לומר, כן, אילו צרות של עשירים, אבל בכל זאת, זה מאד קשה ומטלטל. אנחנו לא מספיקים לארגן אלא שניים שלושה עניינים בחיינו בישראל, וכבר צריך לארוז שוב מזוודות, להיתלש מהשגרה ולקטוע תהליכים בעיצומם.

העונה שחלפה והסתימה לה עכשיו, התנהלה על מי מנוחות, לפחות מבחינת סיורים, משום שלא היו כאלו. היו הרבה רגעי שיא מוזיקליים, וזו עונה שכללה גם הרבה חתונות ולידות של חברי תזמורת, היווצרותם של קשרים חדשים, טיפוחם העקבי של תחביבים… הייתה לנו הזדמנות לאזן את השקט הנפשי והנה אנחנו שוב מוכנים לפצוח בעונה ובה לא מעט סיורים.

לא נדמו התנודות של גלי הקול מהאקורד האחרון של האופרה טורנדוט, שעימה חתמנו על העונה, וכבר שמנו פעמינו לארץ המקור של הסולמות הפנטטוניים ושירי העם הצובעים את הדרמה האחרונה שהלחין פוצ׳יני. אך כשמגיעים לעיר כמו ננג׳ינג, מעט בה מעורר את עולמו הצלילי של מלחין האופרות האיטלקי הדגול, משום שזו עיר מודרנית שנראית מערבית לכל דבר, מעבר לעובדה שיש כל כך הרבה סינים ושהכל כתוב בשפה הזו בסימנים יפים לעין אך לא ניתנים לפענוח.

הגענו סחוטים וטרוטי עיניים למלון בעיר, אחרי כמעט עשרים וארבע שעות בדרכים, ובכל זאת מיד היה ניכר שזיהום האוויר נמוך בהרבה ממה שציפינו, וראינו הרבה פחות פחונים ומבנים רעועים כמו בערים אחרות שבקרנו בהן. אבל… הלחות! פעם ראשונה בסיור קיץ שבה אנחנו לא נמלטים מהקיץ הישראלי שלא נותן מנוח, אלא מגיעים לכזה גרוע הרבה יותר!

גם לוח הזמנים העמוס וגם סמיכות ולחות האוויר שבחוץ, הקשו מאד (עלי לפחות!) לגמוע מעט מאופיה וממראותיה של העיר.
כמעט יממה אחרי שהגענו, צללנו כבר את תוך ההכנות לקונצרט הראשון. היה זה מוצאי שבת, ונסענו לקומפלקס של ארבעה אולמות קונצרטים מודרניים וחדשים הישר  מהתנור, שהיה לנו הכבוד לחנוך. עברה שנה וחצי מאז הסיור האחרון בסין וכבר הספקתי לשכוח את האפקט שגורמת עלייתו של מאסטרו מהטה לבמה על הקהל הסיני – כאן הוא כוכב עליון, דמות נערצת שדי בנוכחותו בכדי להוציא את הסינים מגדרם ולתקרה להתרומם מעוצמת מציאות הגפיים והצהלות.

כבר בתום החצי הראשון של בקונצרט הבנתי, אחרי הפסקה של כמעט שנה בסיורים, כמה זה טוב ומעניין בשבילנו לצאת מאזור הנוחות הישראלי שלנו, ולחשוף את עצמנו במקומות אחרים בעולם ולשמוע את עצמנו באולמות אחרים.

בסופה של הסימפוניה החמישית של צ׳ייקובסקי, הקהל לא ידע נפשו מרוב שמחה והתרגשות. זה מאד מיוחד עבורנו לחזות בעולם מלא מפה לפה בסינים שמחים ומחייכים בעקבות המוזיקה שניגנו להם.
אחרי שני הדרנים ושפע קריאות בראבו, ועליות רבות בחזרה לבמה, הרים מהטה את ידיו כלפי תקרת האולם במחווה שכוונתו היתה ברורה דרכה – תתחדשו על האולם הנהדר, תנופת הבנייה שלכם ראויה להערצה, ולכבוד הוא לנו שהזמנתם אותנו להיות התזמורת הראשונה שמשמיעה בו את צליליה.
למחרת, נסענו שוב בבוקר לחזרה על התוכנית השונה של הקונצרט של הערב השני. שמחתי לנגן את הסימפוניה הפנטסטית של ברליוז, יצירה שאני מאד מאד אוהבת שאנחנו לא מנגנים לעיתים קרובות. לא ייאמן שהסימפוניה הזו נכתבה כבר בשנת 1830 והקדימה את זמנה כל כך, הן בתיזמור, בהרמוניה ובאורך הלא שגרתי של הפרזות, והן ברעיון של מוזיקה תוכניתית המתארת אפיזודות מחייו של אומן (כנראה ברליוז עצמו) שעסוק באובססיביות באהבה נכזבת.
השימוש בלייטמוטיב (idee fixe)  היה בראשיתו בעת ההיא ובוודאי שהלחנת מוזיקה תחת השפעתו של הסם אופיום.
אומן תמיד ממשיך להתפתח בדרכו, משום שמאוחר יותר ברליוז נצמד פחות ופחות לתיאור שכתב של כל פרק לפרק ביצירה וקיווה

שהמוזיקה תדבר בעד עצמה גם ללא קשר לסיפור.
הסימפוניה הזו מביטה קדימה אל ואגנר והשימוש שלו בלייטמוטיב, ואילו הסימפוניה שניגנו בערב השלישי, השלישית של סן סנס, “העוגב”, לטעמי מושפעת ממנו ולו ברמיזות, אולי מהתת-מודע, שכן סן סאנס  נלחם בהשפעתו של וגנר על המלחינים הצרפתיים, להם התאמץ כל כך להנחיל מקום של כבוד ולהסיר את הדעה הקדומה שהצרפתים אינם ראויים לכתוב מוזיקה כלית, בעזרת ה Societe Nationale de Musique שייסד.

קשר נוסף שמצאתי בין היצירות הוא שגם ברליוז וגם סן סנס כתבו אותן כשהתבוננו בחייהם שלהם, ברליוז בהקשר הנ”ל וסן סנס שכנראה ידע שזו תהיה יצירתו המשמעותית האחרונה לתזמורת והשקיע בה את כל כולו.
הסימפוניה אינה כתובה “לעוגב”, אלא היא יותר “עם עוגב”. במהלך היצירה לעיתים העוגב מופיע ומלווה, ומעניק ליצירה נופך דתי ורוחני; באחרים הוא מושל בטקסטורה הצלילית ובאחרים הוא משתלב.

למחרת שלושת בקונצרטים שנוגנו, אספנו את המטלטלין ושמנו פעמינו לשדה התעופה. אני ישנתי מאד חזק באותו לילה ובקושי הפנמתי שבמהלך הלילה מהבוקר התחוללה סופת גשם והעננים השחירו את השמיים והטילו ערפל כבד. הגענו לשדה התעופה וגילינו שאכן מהבוקר לא יצאו טיסות לשדה התעופה שרק הלך והתמלא עם השעות שבילינו בו. נדמה היה שכל סין הגיעה לשדה, ומדהים לחשוב שהדבר לא יכול להיות יותר רחוק מהמציאות…

פתחנו שולחן על הריצפה,ירדנו אל איזור צפוף במיוחד כי חשבנו שאנחנו עולים על הטיסה, ואז עלינו שוב בחזרה כששמענו הודעות אחרות,

וירדנו שוב לאחר שהבנו שהעלייה למטוס החלה בכל זאת… כל זאת כשגשם מוסיף לרדת והרבה טיסות מתבטלות ונדחות למועד בלתי ידוע. בכל זאת היה משעשע לשמוע הודעה ברמקול: we would like to apologize for the delay in the flights due to weather infection.
למזלנו הצלחנו לעלות על טיסה ולצאת מננג׳ינג אל חרבין, התחנה השניה והאחרונה בסיור. הגענו אל המלון בחצות, עייפים ומעט שחוקים, אל זרועותיו המפנקות של מלון יוקרה בעיצוב ברוח ארט דקו, שהקלו משמעותית על ההתאוששות.