איבן פישר מנצח, דניל טריפונוב פסנתרן

איבן פישר

תאריך

27.3.2018

יום שלישי 20:00

אולם

אודיטוריום

מיקום

מרכז ברוך ורות רפפורט לאמנות ותרבות, חיפה

מיקום

מרכז ברוך ורות רפפורט לאמנות ותרבות, חיפה

אולם

אודיטוריום

אמנים

איבן פישר, מנצח 

דניל טריפונוב, פסנתרן 

תוכנית הקונצרט

חיים פרמונט: תרועת פרידה

שומאן: קונצ’רטו לפסנתר

מהלר: סימפוניה מס’ 1

מידע על האירוע

 

"תרועת פרידה" של חיים פרמונט נכתבה כמחווה למנהל מוזיקלי שסיים את תפקידו. מיקומה של היצירה כפתיח בתחילת הקונצרט מאתגר. "תרועת פרידה" מציבה תמונת מראה לפרק האחרון בסימפוניית הפרידה של היידן. אצל היידן נגני התזמורת עוזבים את הבמה זה אחר זה ואצל חיים פרמונט היצירה נפתחת בבמה ריקה שמתמלאת: נגינת חצוצרות ואחריהן הטרומבונים, הקרנות, התופים, וכשאליהם מצטרפים בזה אחר זה כל יתר כלי התזמורת. המוזיקה מאטה את קצבה ומסתיימת בצליל אחד.

 בשנת 1839 כתב שומאן: "אנחנו חייבים לחכות לאותו יוצר, שיראה לנו, בדרך חדשה ומבריקה איך ניתן לשלב בין הצליל הפסנתרי והצליל התזמורתי; איך האמן השולט במקלדת ומציג את אמנותו על המקלדת משתלב עם התזמורת שכבר אינה מתבוננת מן הצד אלא משתלבת בתוך הסצנה." הוא סיפק את התשובה בקונצ'רטו לפסנתר שלו. שומאן, שתכנן קונצ'רטו כשי לנישואיו עם קלרה בשנת 1840 התמהמה, והשלמת היצירה ארכה כחמש שנים. שלמות היצירה מפתיעה בהתחשב בנסיבות כתיבתה. בדרכו, הקונצ'רטו בלה מינור הוא שלמות מובהקת עד כדי כך שמוסיקולוגים הדביקו לו ברוח מבודחת שני כינויים הפוכים: ליסט  קרא ליצירה "קונצ'רטו ללא פסנתר" ואחרים "קונצ'רטו לפסנתר סולן עם תזמורת מלווה". כך או כך, ברק נגינתו של דניל טריפונוב "חביב הקהל הישראלי" יבריק בנגינתו.

הסימפוניה הראשונה של מהלר היא הביטוי התזמורתי הראשון לתמהיל התהיות על משמעות החיים שמהלר  מיטיב  לנסח גם מילולית. נקודת המוצא היא: אני ""יליד בוהמיה החי באוסטריה, אוסטרי בין גרמנים ויהודי בעולם כולו. בכל מקום הנני אורח לא קרוא ובשום מקום אינני רצוי" והתהייה: "מנין באנו? לאן מובילה אותנו הדרך? האם, רציתי בחיים אלה בטרם נוצרתי? מדוע אני חש חופשי בעוד אני נתון בתוך אופיי ודמותי כבתוך כלא? איך אוכל להבין שהרשעות והאכזריות של היצורים החיים הן פרי יצירתו של אל טוב וחנון? האם בסופו של דבר המוות יעניק לחיים את משמעותם?"  מאסף הרעיונות מקבל את הביטוי המוזיקלי בחשיבה שהסימפוניה היא עולם חובק-כל. ככזו מכילה היצירה  קולות מן הטבע, הדים למוזיקה עממית אוסטרית, צרפתית ויהודית, מוזיקת אבל עם קריצה. אם תרצו יצירה של רב-לשונות מוזיקלית. והנקודה החשובה בהקשר המקומי, הסימפוניה הראשונה של מהלר היא אחת היצירות המזוהות ביותר עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

טווח מחיר

130 - 430 ש"ח

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

טווח מחיר

130 - 430 ש"ח

עקבו אחרינו