פנחס צוקרמן מנצח וכנר

פנחס צוקרמן

תאריך

26.6.2017

יום שני 20:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

פנחס צוקרמן, מנצח וכנר

אמנדה פורסיית, צ’לנית

תוכנית הקונצרט

היידן: קונצ’רטו מס’ 1 ב-דו מג’ור לכינור
הרברט: קונצ’רטו מס’ 2 לצ’לו
בטהובן: סימפוניה מס’ 7

מידע על האירוע

פנחס צוקרמן ואמנדה פורסיית אחד הזוגות הזוהרים בשמי המוזיקה כיום באירוע מיוחד על במת הפילהרמונית:
כל אחד מהם ינגן כסולן יצירה שממעטת לפקוד את במות המוסיקה בארץ. צוקרמן כמנצח וככנרר מנהל דיאלוג קלאסי עם קשתני התזמורת בקונ'צרטו לכינור של היידן, והקונצ'רטו השני לצ'לו של ויקטור הרברט, מחברם של עשרות אופרטות ומחזות מוזיקליים מזמין את אמנדה פורסיית להבריק בהשראת המנצח האישי שלה. ברור שיהיה מה לשמוע  ובוודאי לראות.
שיחק לו מזלו של הכנר לואיג'י תומאסיני, הנגן הראשי בתזמורת החצר באחוזת אסתרהאזי. יוזףף היידן, מנהל המוזיקה באותה אחוזה, שחיבר עבורו כמה קונצ'רטות לכינור ולתזמורת רשם את ההקדשה על היצירה. תומאסיני זכה לחיי נצח.
הקונצ'רטו קליל, קליט, מתנגן. "אני לא הייתי סולן מצטיין" העיד היידן על עצמו ולכן לא חיבר יצירותת וירטואוזיות. לעומת זאת בקונצ'רטו ב-דו מז'ור, הנודע שבקונ'צרטות לכינור שלו,  יצר היידן דיאלוג חם ומרגש בין הסולן לתזמורת. הפרק השני, שבו נגני כלי הקשת מניחים את הקשתות ומלווים את הסולן בפריטה מצלצל כסרנדה מתחת לחלון של אדם אהוב. התזמורת הגדולה תצטמצם לממדים קאמריים כמעט ועל היופי הצרוף יופקד פנחס צוקרמן, שינצח כאשר כינורו בידו.

כשמקשיבים היטב לקונצ'רטו השני לצ'לו של ויקטור הרברט – מלחין אמריקני שנולד באירלנד, התחנך בגרמניה ונודע לימים כמחבר החשוב ביותר של אופרטות בארצות הברית – בייחוד לפרקק השני שלו, מתחילים להעריך את הקונצ'רטו המפורסם של דבוז'ק.

הרברט היה מורה בבית הספר למוסיקה בניו יורק שניהל דבוז'ק בשלהי המאה התשע-עשרה. דבוז'ק שמע את היצירה הזאת בביצוע הבכורה כשהרברט, שהיה צ'לן בעל שם עוד לפני שנהפך מלחין, ניגן בתור סולן. דבוז'ק הקשיב, התרגש והחמיא. בעקבות אותה יצירה, חיבר את הקונצ'רטו המפורסם שלו לצ'לו שדחק לימים את הקונצ'רטו ששימש לו מקור השראה. הסדרה הנוכחית מציעה הזדמנות נדירה להקשיב ליצירה כתובה היטב, יצירה רומנטית מאוד, שהלהיבה את דבוז'ק ואין ספק שההצהרתיות של הפרק הראשון, העידון של הפרק השני, והנמרצות של הפרק האחרון יסחפו גם אותנו.
הקהל הווינאי ששמע את הסימפוניה השביעית של בטהובן בביצוע הבכורה העולמי דרש לשמועע מיד את הפרק השני בביצוע חוזר – אירוע נדיר בווינה של אותם ימים. בסימפוניה השביעית הקצבב חוגג, בטהובן מחליף את הפרק האיטי המקובל בפרק מהיר. מלחינים שבאו אחריו הדביקו לסימפוניה כינויים ריקודיים: "אפותיאוזה של מחול שבמהלך נגינתה שולחנות, ספסלים, כוסות וקנקנים, סבתות, נכים, עיוורים ותינוקות בעריסתם, כולם רוקדים" (וגנר), "חתונה כפרית" (שומאן), "מחול איכרים" (ברליוז).
הסימפוניה השביעית היא אכן חגיגה של קצב מתחילתה ועד סופה ולא פלא שבטהובן עצמו אמר:: "בכתיבת היצירה חשתי כבכחוס שמשקה את בני האדם ביין...".

טווח מחיר

180 ש"ח - 550 ש"ח

משך הקונצרט

כשעה וחצי כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעה וחצי כולל הפסקה

טווח מחיר

180 ש"ח - 550 ש"ח

עקבו אחרינו