free premium porn xxx Hard Sex Compilation xxx porn sexy porn video sex xxx video hdsex

דניל טריפונוב מנגן “הקיסר”, סשה גצל מנצח

דניל טריפונוב

תאריך

30.5.2019

יום חמישי 22:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

סשה גצל, מנצח 

דניל טריפונוב, פסנתרן 

רן דנקר, מנחה 

תכנית האירוע

בטהובן: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 5 (“הקיסר”)

מנדלסון: הפתיחה “מערת פינגל”

 

 

 

מידע על האירוע

הפסנתרן הווירטואוז, דניל טריפונוב חובר למנצח האוסטרי סשה גצל, שמתארח לראשונה על בימת הפילהרמונית.

סביב כל יצירת מופת התפתחו במשך השנים סיפורים ואנקדוטות. אמינותם של אחדים מהם איננה ברורה, אבל בחלקם יש מן הסתם גרעין של אמת. הסיפור הבא מתייחס לדרך שבה הוצמד הכינוי "הקיסר" לקונצ'רטו החמישי של בטהובן: חייל מצבא הכיבוש (הצרפתי, בווינה), שהאזין לביצוע הבכורה של היצירה וצעק: "יחי הקיסר", ייתכן שהייתה זו האווירה החגיגית השורה על היצירה שהזכירה לו את הקיסר, או שהמקצבים הצבאיים של הפרק הראשון הזכירו לו מוזיקה של מצעדים. נושא ה"מקצבים הצבאיים" ביצירותיו של בטהובן העסיק חוקרים וחובבי מוזיקה. המוזיקולוג אלפרד איינשטיין שכתב מחקר נרחב על האופן שבו הופיעו מקצבים צבאיים בפרקי יצירות של בטהובן במשקל ארבעה רבעים, ובעיקר בקונצ'רטי שלו, גילה שהרעיון בכללותו נשאל מיצירותיו של ג'ובאני באטיסטה ויוטי (Giovanni Battista Violti), מלחין איטלקי שחי בצרפת.

הסתכלות על היצירה מהזווית הזו מגלה תהליך מעניין שבו עוברים ה"נושאים הצבאיים" האלו. כך למשל, הנושא השני בפרק הראשון מושמע בין היתר בקרנות היער המנגנות ב"מרווחים צבאיים" אבל בנימה לירית (הציידים הרגישים?) האם זהו בכלל קונצ'רטו על "התרככות" הגנרלים? (הדברים נכתבים לפני הבחירות) והמקצב המנוקד? הוא הולך ומתרכך לאורכו של הפרק.

אבל גם בלי ספקולציות ומחשבה חוץ-מוזיקלית, הקונצ'רטו הזה הוא פורץ דרך מהרבה בחינות. מהבחינה הצורנית מעניין לראות שלא רק שאין הפסקה בין הפרק השני לשלישי, הרי שהנושא המופיע בתחילת הפרק השלישי מוגש בצורה אטית ולירית כבר בסופו של הפרק השני. באופן הזה מושגת בתוך התבנית התלת-פרקית חלוקה לשניים (הפרק הראשון העומד כמעט כיצירה בפני עצמה מבחינת הממדים והעצמה) והפרקים השני והשלישי. עניין נוסף, המיוחס לעובדה שהקונצ'רטו החמישי הוא הקונצ'רטו היחיד שבטהובן לא יכול היה לבצע בעצמו בגלל חירשותו וביצוע הבכורה הופקד בידי תלמידו הקרוב קרל צ'רני, הוא היעדרה של קדנצה מאולתרת בסופי הפרקים הראשון והשלישי (ובטהובן אף כותב בצורה מפורשת שאין מקום לאלתר קדנצה במקום שבו היא כתובה).

ייחוד נוסף של היצירה הזו נוגע לקושי הטכני הגבוה שהיא מציבה בפני מבצעיה, הנדרשים למיומנות גבוהה בשתי הידיים, ולעובדה שמהבחינה ההרמונית מתרחב הפרק השלישי (ה"רונדו") לסולמות שאינם מובנים מאליהם בתקופת חיבור היצירה.

כך או כך, הכוח, הרכות, הווירטואוזיות, התזמור, המלודיה היפהפייה של הפרק השני והעניין הגדול הנשמר כל היצירה הפך אותה לאחת היצירות הפופולריות לאורך ההיסטוריה, על ידי מבצעים, מנצחים וחובבי מוזיקה.

ב-1829 (לפני הסיור הגדול לאיטליה) יצא מנדלסון  לסיור באיים הבריטים, ובמהלכם, בילה (תוך מחלת ים קשה), בשני ימי שיט בין איי ההברידים התיכוניים, בהם ראה את מערת פינגל על האי סטפה מול חופי סקוטלנד. מנדלסון הושפע עמוקות מהמראה שלהם, דבר שעורר בו השראה מיידית. הוא כתב לאחותו פאני מכתב, שכלל את 20 תיבות הפתיחה של היצירה, וציין: "כדי שתוכלי להבין באיזו מידה נפלאה השפיעו עלי ההיברידים, אני שולח לך את הרצ"ב, שעלו במוחי בזמן שהותי שם".

היצירה כתובה כפתיחה תזמורתית העומדת בזכות עצמה, ומתארת את חש גלי האוקיינוס סביב המערה, ושינויי האווירה בה משקפים את אופיו הבלתי צפוי של הים.

היצירה הושלמה בדצמבר 1830  ונקראה במקור "האי הבודד". בהמשך ערך בה שינויים, שנשלמו ביוני 1832, ושינה את שמה ל"הברידים". עם זאת, גם הכינוי "מערת פינגל" היה אף הוא בשימוש: על דפי התפקידים של כלי התזמורת רשם מנדלסון "ההברידים", אולם על הפרטיטורה עצמה כתב "מערת פינגל", כינוי שדבק בה עד היום.

טווח מחיר

150 - 420 ש"ח

משך האירוע

כשעה וחצי ללא הפסקה

משך האירוע

כשעה וחצי ללא הפסקה

טווח מחיר

150 - 420 ש"ח

עקבו אחרינו