דניל טריפונוב מנגן “הקיסר”, סשה גצל מנצח

דניל טריפונוב

תאריך

26.5.2019

יום ראשון 20:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

סשה גצל, מנצח 

דניל טריפונוב, פסנתרן 

תוכנית הקונצרט

בטהובן: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 5 (“הקיסר”)

מנדלסון: סימפוניה מס’ 4 (“איטלקית”)

 

מידע על האירוע

הפסנתרן הווירטואוז, דניל טריפונוב חובר למנצח האוסטרי סשה גצל, שמתארח לראשונה על בימת הפילהרמונית.

סביב כל יצירת מופת התפתחו במשך השנים סיפורים ואנקדוטות. אמינותם של אחדים מהם איננה ברורה, אבל בחלקם יש מן הסתם גרעין של אמת. הסיפור הבא מתייחס לדרך שבה הוצמד הכינוי "הקיסר" לקונצ'רטו החמישי של בטהובן: חייל מצבא הכיבוש (הצרפתי, בווינה), שהאזין לביצוע הבכורה של היצירה וצעק: "יחי הקיסר", ייתכן שהייתה זו האווירה החגיגית השורה על היצירה שהזכירה לו את הקיסר, או שהמקצבים הצבאיים של הפרק הראשון הזכירו לו מוזיקה של מצעדים. נושא ה"מקצבים הצבאיים" ביצירותיו של בטהובן העסיק חוקרים וחובבי מוזיקה. המוזיקולוג אלפרד איינשטיין שכתב מחקר נרחב על האופן שבו הופיעו מקצבים צבאיים בפרקי יצירות של בטהובן במשקל ארבעה רבעים, ובעיקר בקונצ'רטי שלו, גילה שהרעיון בכללותו נשאל מיצירותיו של ג'ובאני באטיסטה ויוטי (Giovanni Battista Violti), מלחין איטלקי שחי בצרפת.

הסתכלות על היצירה מהזווית הזו מגלה תהליך מעניין שבו עוברים ה"נושאים הצבאיים" האלו. כך למשל, הנושא השני בפרק הראשון מושמע בין היתר בקרנות היער המנגנות ב"מרווחים צבאיים" אבל בנימה לירית (הציידים הרגישים?) האם זהו בכלל קונצ'רטו על "התרככות" הגנרלים? (הדברים נכתבים לפני הבחירות) והמקצב המנוקד? הוא הולך ומתרכך לאורכו של הפרק.

אבל גם בלי ספקולציות ומחשבה חוץ-מוזיקלית, הקונצ'רטו הזה הוא פורץ דרך מהרבה בחינות. מהבחינה הצורנית מעניין לראות שלא רק שאין הפסקה בין הפרק השני לשלישי, הרי שהנושא המופיע בתחילת הפרק השלישי מוגש בצורה אטית ולירית כבר בסופו של הפרק השני. באופן הזה מושגת בתוך התבנית התלת-פרקית חלוקה לשניים (הפרק הראשון העומד כמעט כיצירה בפני עצמה מבחינת הממדים והעצמה) והפרקים השני והשלישי. עניין נוסף, המיוחס לעובדה שהקונצ'רטו החמישי הוא הקונצ'רטו היחיד שבטהובן לא יכול היה לבצע בעצמו בגלל חירשותו וביצוע הבכורה הופקד בידי תלמידו הקרוב קרל צ'רני, הוא היעדרה של קדנצה מאולתרת בסופי הפרקים הראשון והשלישי (ובטהובן אף כותב בצורה מפורשת שאין מקום לאלתר קדנצה במקום שבו היא כתובה).

ייחוד נוסף של היצירה הזו נוגע לקושי הטכני הגבוה שהיא מציבה בפני מבצעיה, הנדרשים למיומנות גבוהה בשתי הידיים, ולעובדה שמהבחינה ההרמונית מתרחב הפרק השלישי (ה"רונדו") לסולמות שאינם מובנים מאליהם בתקופת חיבור היצירה.

כך או כך, הכוח, הרכות, הווירטואוזיות, התזמור, המלודיה היפהפייה של הפרק השני והעניין הגדול הנשמר כל היצירה הפך אותה לאחת היצירות הפופולריות לאורך ההיסטוריה, על ידי מבצעים, מנצחים וחובבי מוזיקה.

תולדות המוזיקה רוויות בסיפורים על מלחינים עניים ועצובים. אחד האריסטוקרטים היחידים שפנו להלחנה היה פליקס מנדלסון, שהגיע ממשפחה אמידה ומעולם לא ידע מחסור כלכלי. בין השנים 1829-1830 יצא מנדלסון, כדרכם של צעירים משכילים בני דורו, ל"מסע להרחבת השורשים באירופה". בהיעדר האינטרנט באותה התקופה, ובהינתן הכישרון המוזיקלי והדחף היצירתי של הטייל הצעיר, הניב הטיול הזה לפחות שתי יצירות לתזמורת, סימפוניה ופתיחה. כדי להתאושש מהמסע המפרך ארז מנדלסון את מטלטליו ויצא למסע נוסף, הפעם לאיטליה שבה פעל ועבד בין השנים 1831-1830, ובה גם עבד בו-זמנית על שתי סימפוניות; האחת (ה"סקוטית") הייתה ביטוי לחוויות הטיול הקודם באירופה והשנייה, הסימפוניה ה"איטלקית", שנשמע הערב, הושפעה מאוד מהנופים, מהאקלים ומהמוזיקה ששמע המלחין הצעיר באיטליה. הסימפוניה, שמנדלסון עצמו קרא לה "איטלקית", כוללת לפחות שתי נגיעות איטלקיות מוזיקליות. החוקר פטר לאקי (שכותב בין היתר את התכניה למרכז קנדי בוושינגטון) מציין שהפרק השני בסימפוניה הושפע כפי הנראה משיר ששמע מנדלסון בתהלוכה דתית (מה שאולי עשוי להסביר את היופי והפשטות הריתמית והמלודית, מההשפעות שהניבו את אחת המנגינות היפות גם באוצר המלודי של המלחין המחונן הזה). "הצדעה נוספת" לארץ המארחת אפשר למצוא בפרק הרביעי, הסאלטארלו, שהנחיית הביצוע שלו מאזכרת ריקוד מהיר ואנרגטי מדרום איטליה.

הסימפוניה הזו, שעל ביצוע הבכורה שלה ניצח המלחין בלונדון, זכתה להצלחה מיידית, היא עדות למיומנות הגבוהה של מנדלסון בטיפול בתזמורת, לחוש המלודי הנהדר שלו וליכולת שלו לשלב גם אמירות מתוחכמות מהבחינה ההרמונית והריתמית בתוך רצף מוזיקלי משובב נפש.

טווח מחיר

180 - 550 ש"ח

משך הקונצרט

כשעה וחצי כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעה וחצי כולל הפסקה

טווח מחיר

180 - 550 ש"ח

עקבו אחרינו