וסילי פטרנקו ותומס המפסון

וסילי פטרנקו

תאריך

16.12.2018

יום ראשון 20:00

אולם

אודיטוריום

מיקום

מרכז ברוך ורות רפפורט לאמנות ותרבות, חיפה

מיקום

מרכז ברוך ורות רפפורט לאמנות ותרבות, חיפה

אולם

אודיטוריום

אמנים

וסילי פטרנקו, מנצח 

תומס המפסון, בריטון 

תוכנית הקונצרט

שוברט: הפתיחה ל”רוזמונדה”, ד’ 797

הוגו וולף: שירים

שומאן: סימפוניה מס’ 1 (“האביב”)

מידע על האירוע

בתוך זמן קצר הפך זמר הבריטון האמריקני תומס המפסון לאחד האמנים החשובים בתחומי בעולם המוזיקה. הוא הופיע לא מעט פעמים עם הפילהרמונית, וכפי שהעיד בריאיון לפני כמה שנים – "עם הפילהרמונית מרגיש במשפחה". על סדרת הקונצרטים הזו ינצח וסילי פטרנקו, שהופעותיו הקודמות בארץ זכו לביקורות נלהבות.

מסתבר שאת הפתיחה "רוזמונדה"  אפשר לייחס (תכניתית לפחות) ל"זרם הים תיכוני"... היצירה משויכת לקבוצת קטעים שהושמעו במהלך המחזה "רוזמונדה הנסיכה הקפריסאית" (כן כן), שחיברה הלמינה פון שזי (מי שכתבה גם את הטקסט לאחת מיצירותיו הידועות של שוברט "הרועה על הסלע")... מחזה שנעלם מבמות העולם באותה מהירות שבה עלה עליהן.
אבל הסיפור על שוברט ו"רוזמונדה" מסובך יותר. בגלל אילוצי זמן (מלחינים ולוחות זמנים הם נושא ל"אופרה בפני עצמה" ) לא כתב  שוברט פתיחה מיוחדת להצגה שבנידון. למעשה, בערב הבכורה הושמעה פתיחה לאופרה אחרת של שוברט (אלפונסו ואסטרלה) שלא ראתה מעולם אור. שנים לאחר מותו של שוברט כאשר הגיעה העת להוציא לאור את המוזיקה ל"רוזמונדה" (בשנת 1891) הוצמדה למוזיקת המחזה פתיחה אחרת שכתב שוברט עוד קודם לכן, בשנת 1820 למחזה "הנבל הזהוב" שנשכח מהר אפילו יותר מאשר "רוזמונדה מקפריסין". כך שהיום למעשה אנחנו שומעים את הפתיחה למחזה "נבל הזהב" (1820) ששויכה בשנת 1891 למהדורה המודפסת של אופוס 26 "מוזיקה למחזה רוזמונדה"  שנוצרה בשנת 1823. מי אמר שתולדות המוזיקה המערבית משעממים וליניאריים?

המפסון מבצע מוזיקה של הוגו וולף כבר שנים רבות. במהלך השנים נשאל פעמים רבות על אהבתו למוזיקה של המלחין הזה, ומדבריו עולה תמונה מרתקת. "וולף" (אומר המפסון בראיון  מ-2003 לקראת שנת המאה למותו של וולף) "לא היה איש מאושר, הוא לא היה חלק מאסכולה של מלחינים או חלק מחבורה של אמנים והוגי דעות כאלו שרווחו בסוף המאה התשע-עשרה באירופה. כשהלחין, הוא עסק בזה באופן אובססיבי כמעט, הוא הלחין באינטנסיביות שהייתה כמעט על סף טירוף." התוצאה הייחודית של מבנה האישיות ואופן ההתנהלות הזו הייתה שוולף  "חסך מעצמו" את ההתלבטויות הסגנוניות של מלחינים שכתבו בשנים האחרונות של התקופה הרומנטית, הוא היה, בלב שלם ובאמונה שלמה אחד הרומנטיקאים האחרונים. במהלך השנים האחרונות רכש לעצמו וולף מעריצים רבים בקרב מבצעים וקהלים צעירים. ההלחנות שלו לשירים של גיתה, מוריקה ואייכנדורף מלאות ביופי ובדרמה, ונדמה שהוא הצליח, ברגעים ספורים (רבים משיריו הם קצרים מאוד) לברוא עולם מלא צבעים רגש ודרמה.

עד כמה שהדבר נשמע מוזר, רוברט שומאן היה אב למופת. הוא היה אבא משקיע ואכפתי בתקופה שאבהות לא הייתה מזוהה במיוחד עם תפקידי הגבר במשפחה. הוא נהג לשחק במשחקים יצירתיים עם שבעת ילדיו, יצא אתם לטיולים, ותיעד ביומן מיוחד את הגילויים המשותפים של המשפחה. משהו בראשוניות של מגע עם הטבע, בשמחת החיים שאיננה מועקת מצא את דרכו לא רק ליצירותיו של שומאן לילדים, אלא גם לסימפוניה הראשונה שחיבר ב-1841. את הסימפוניה הגה כנראה במשך ארבעה ימים (26-23 בינואר) ולדבריו היא מתארת את הגעגוע לאביב ואת השמחה שהוא משרה על המלחין. באחת הגרסאות כלל שומאן כותרות לפרקים: "התעוררות האביב", "ערב", "משחקים עליזים", "פרידה מהאביב."

טווח מחיר

130 - 430 ש"ח

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

טווח מחיר

130 - 430 ש"ח