יואל לוי מנצח על סימפוניה מס’ 6 (“פסטורלית”) מאת בטהובן

יואל לוי

תאריך

18.5.2018

יום שישי 14:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

יואל לוי, מנצח 

תאה דמורישווילי, מצו-סופרן 

תוכנית הקונצרט

ורדי: הפתיחה ל”כוחו של גורל”

ביזה: הבנרה מתוך “כרמן”

ביזה: קטעים מתוך סוויטות 1 ו-2 של “כרמן”

ורדי: אריות של אזוצ’נה מתוך “איל טרובטורה”

ורדי: אריה של אבולי מתוך “דון קרלו”

בטהובן: סימפוניה מס’ 6 (“פסטורלית”)

מידע על האירוע

התזמורת שמחה לארח שוב את המנצח יואל לוי, יחד עם זמרת המצו-סופרן תאה דמורישווילי.

בתקופה שבה ז'אנר אופרות הבל קנטו חלף מהעולם והאופרות החדשניות מאת וגנר החלו לטלטל את עולם המוזיקה כתב ורדי את האופרה "כוחו של גורל", שאותה כינה "הראשונה מהאופרות המודרניות" שלו. זו האופרה היחידה מפרי עטו של ורדי שכותרתה היא רעיון מופשט. הרעיון המרכזי השולט ביצירה הוא חזונו של ורדי לאופרה של העתיד. ביצירה זו בא לידי ביטוי כוחו של הגורל, הפוגע בגיבורי העלילה באופן מקרי.
ההופעות הראשונות בסנט פטרבורג בנובמבר 1862, כמו גם ההופעות הראשונות באיטליה, זכו להצלחה מועטה, וזאת בעיקר משום אורכה יוצא הדופן וכן סופהּ העקוב מדם של האופרה.
בניסיון להקנות לה את המקום הראוי, שיכתב ורדי את האופרה בשנים 1868-9. בגירסה השנייה נערכו מחדש תמונות רבות. בנוסף נכתבה הפתיחה הארוכה המוּכּרת, זו המנוגנת בקונצרט זה. בתקופה שחלפה בין שתי הגרסאות של "כוחו של גורל" כתב ורדי את האופרה "דון קרלו". ההתפתחות בסגנונו של ורדי בזמן זה מורגשת בפתיחה המרשימה, שהיא הידועה ביותר מפרי עטו של ורדי.

האריות היפהפיות הכלולות בתכנית, מלמדות על היחס של מלחיני איטליה וצרפת לקול הנשי הנמוך המצו-סופרן. הצרפתים אהבו את הגוון העמוק החושני של קול המצו סופרן ודמויות נשים  כמו דלילה, כרמן והלנה היפה נכתבו למנעד הקולי הנמוך. האיטלקים לעומתם  מעניקים לזמרות המצו סופרן תפקידים של אמהות, אומנות או נשים מסובכות כשנאהבות הן זמרות סופרן.

ההַבָּנֵרָה היא אריית המפתח להבנת דמותה של כרמן. מוזיקלית, מדובר במוזיקה שמקורה מצוי בשמה - הבנרה מקורה בהבנה, בירת קובה. התוכן - מהפכני! כרמן גיבורת האופרה היא אנטיתזה לגיבורות האופרות המובהקות  (נסיכות או אצילות). כרמן, צוענייה בעידן שבו עדיין ליבנו נציגי השלטון  את בשרם של הצוענים באירופה על מנת שלא יבואו בקשרים עם ה"לבנים" ועיסוקה פועלת בבית חרושת לסיגריות. לכרמן  טקסט חריף: אני מחליטה אם אוהב, מתי אוהב ואת מי אוהב, האהבה היא כבת הצוענים, חופשיה משוחררת מכבלים ומחוקים".  טקסט פמיניסטי טקסט שדון ז'ואן המיתולוגי יכול לומר, אבל צוענייה?

הגבירה אבולי, (דון קרלו) אשת חצר וידידתה של מלכת ספרד היא גם אשת מדנים. מכתב הלשנה שנכתב ברגע של קנאה היה למקור לאסונות למלכה וליורש העצר.  לאחר גילוי תככיה המלכה משלחת אותה למנזר. אבולי מתוודה: "ארור יופיי! כל שנותר לי הן דמעות. בך מלכתי פגעתי. בטיפשותי העליתי אותך כקרבן. חטאי כבד  מנשוא. לעולם לא ימחלו לי. אוי לי!"

אזוצ'נה (הטרובדור) חיה את העבר היא אינה יכולה לסלוח למי ששלחו את אמה הצוענייה אל הלהבות. זיכרון זה מפעיל אותה והיא אינה יודעת מנוח עד שנקמתה תושלם. באריה המפורסמת המופיעה מיד לאחר מקהלת הצוענים במערכה השנייה היא משחזרת את הלהבות, ורדי מחבר לה מוזיקה שנשמעת כפיצוח זרדים וכהתפרצות להבות אש השמימה.

שאלו פעם מלחין צעיר: "כמה סימפוניות חיבר בטהובן?" "שלוש", ענה הצעיר, "השלישית, החמישית והתשיעית". אנקדוטה כמו זו יכלה להתרחש רק בתקופה בה הועדפו היצירות המהפכניות, בעלות האופי הלוחמני, מבין הסימפוניות האי-זוגיות של המלחין, על פני היצירות הליריות האחרות שרוחן הייתה "קלאסית" יותר. תופעה זו שבה בני דורות שונים מעדיפים יצירות שונות -  מתוך מבחר היצירות הרב - מאפיינת את גדולתו של מלחין כבטהובן. כיום ישנה הבנה זהה לסימפוניות ה"זוגיות" כמו לאלה ה"אי זוגיות". הסימפוניה ה"פסטורלית" עדיין טעונה הסבר מיוחד. בטהובן עצמו טרח והסביר סימפוניה זו יותר מאחיותיה. הוא ככל הנראה חשש שבהלחנת יצירה דמוית מוזיקה-תכניתית, הוא נכנס לאזור מסוכן שבו רב הסיכוי שהוא לא יובן כהלכה. אם נזכור שבטהובן למעשה חיבר את הסימפוניות החמישית והשישית במקביל ונבדוק מחדש את תכנן נגלה דפוסים מבניים מהפכניים בשישית לא פחות מאשר בחמישית, דפוסים של האחדה רעיונית, יצירת משפט מוזיקלי מלכד בין פרקי היצירה. זו הדרך המומלצת להקשיב ליצירה המוכרת והידועה.

טווח מחיר

170 - 490 ש"ח

משך הקונצרט

כשעה וחצי כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעה וחצי כולל הפסקה

טווח מחיר

170 - 490 ש"ח

עקבו אחרינו