חגיגות בתום יוֹבֵל עם מאסטרו מהטה ויבגני קיסין

זובין מהטה
קדימות ברכישת הכרטיסים למנויים עד ה- 17.8
המכירה לקהל הרחב תיפתח ב-18.8

תאריך

11.10.2019

יום שישי 14:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

זובין מהטה, מנצח 

יבגני קיסין, פסנתרן 

תוכנית הקונצרט

ליסט: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 2
ר’ שטראוס: חיי גיבור

מידע על האירוע

קונצרטי הפתיחה של עונת 2019-20 יהיו הקונצרטים האחרונים עליהם ינצח מאסטרו זובין מהטה טרם פרישתו. כמחווה אישית לכבודו, תופיע שורה של כוכבים, חברים קרובים של המאסטרו והתזמורת. בקונצרט זה במסגרת החגיגות בתום יובל, נשמע את הקונצ'רטו לפסנתר מס' 2 מאת ליסט, בנגינת יבגני קיסין, ואת הפואמה הסימפונית "חיי גיבור" מאת ריכרד שטראוס.

על מלחינים, וירטואוזים, וגיבורי-על.

למי שלא עוסק בהלחנה ישמע הסיפור הבא מוזר מעט:
פרנץ ליסט, פסנתרן מחונן ומלחין מיומן ופורה החל לכתוב את הקונצ'רטו השני לפסנתר ב-1839 אבל את הגרסה הסופית שלו השלים ב-1861, כלומר המלחין הזה לא נח ולא שקט, והתעקש לשפר ולעדכן את הקונצ'רטו הזה לאורך למעלה מעשרים שנה! יש סברה מעניינת שטוענת שליסט, שיכול היה לייצר קטעים מבריקים לפסנתר סולו ללא שום היסוס, נמלא יראת כבוד כאשר ניגש לכתוב יצירה סימפונית מכובדת – ייתכן שהתחושה שהוא נדרש להוסיף חוליה בשרשרת של קונצ'רטי מבית מדרשם של בטהובן, מוצרט וברהמס העיקה עליו. אבל גם תולדות הגרסאות של הקונצ'רטו הזה מרתקות מאוד. הקונצ'רטו נוצר במקור בתור קונצ'רטו סימפוני, מעין פואמה סימפונית. הרעיון של ליסט היה ככל הנראה לכתוב יצירה תכניתית עם רעיונות נרחבים, אך בסופו של דבר הקונצ'רטו בגלגולו הנוכחי הוא יצירה קצרה יחסית – כ-22 דקות, הכוללת שש חטיבות המנוגנות ברצף ומייצגות מהבחינה המבנית מהלך פיתוח אינטנסיבי של חומרים מוטיבים מצומצמים. היצירה, וירטואזית מעצם טבעה, אך בהחלט לא "בלתי אנושית" בדרישותיה הטכניות, זכתה מאז הוצאתה לאור לפופולריות עצומה בקרב פסנתרנים וחובבי מוזיקה.

את הפואמה הסימפונית "חיי גיבור" הלחין ריכרד שטראוס בשנת 1898 כשהוא בן 34. היצירה מסמנת את תום עידן ה"פואמה הסימפונית" שהקנתה לשטראוס תהילה והצלחה. הפואמות הסימפוניות של שטראוס הציעו לקהל זווית ראייה אחרת על מוזיקה סימפונית מופשטת בעיקרה. מהבחינה הרעיונית הן נשענו על חומרים חוץ-מוזיקליים שהיו נגישים במידה רבה לקהל המאזינים, אם הייתה זו הגותו של ניטשה ואם פרשנותו של שטראוס לדמות פולקלוריסטית כמו טיל אוילנשפיגל, הייתה תחושה שהקשר בין כוונת המלחין לבין קהל המאזינים שלו מקבל איפיון חדש. כמובן שצריך להסתכל על הפואמה הסימפונית גם בתור דרך נוספת שבה נקטו מלחיני סוף המאה התשע-עשרה כדי להשתחרר מעוֹלה של הצורה הסימפונית הקלאסית.

"חיי גיבור", האחרונה בסדרת הפואמות הסימפונית, שאחריה הפנה שטראוס את מרצו בעיקר לסוגה האופראית, איננה מבוססת על מחשבה חוץ-מוזיקלית קונקרטית. שטראוס עצמו ענה כשנשאל: "כל שעליכם לדמיין הוא שברקע היצירה ישנו גיבור ושהוא – הגיבור – מתמודד עם אויביו בהצלחה.  אפשר "להתפרע" ולהגדיר את "חיי גיבור" כיצירת "גיבורי- העל" הראשונה... למעשה אם עוצמים לרגע עיניים ונוסעים במנהרת הזמן, אי אפשר לזהות בשטראוס את -אביהם המוזיקלי-רוחני של מלחינים כג'ון ויליאמס והנס צימר. ייצוגי הגבורה והגיבור ביצירה ברורים. אפשר להשאיר את הספקולציה לאנשי המקצוע מדוע קרנות היער, הכלי שבו ניגן אביו של שטראוס, תופסות מקום כל כך חשוב ביצירה, אבל בכל מקרה, הדרמה, הקונפליקטים, רגעי השיא מוצגים ביצירה הזו בצורה ברורה ומהנה. אפשר אף לחשוב על היצירה כפסקול המקדים את זמנו. היא מורכבת, כאמור, משש אפיזודות, מובחנות בצורה ברורה; לכל אחת מהן אפיון דרמטי ומוזיקלי ייחודי, וכולן מבליטות את כשרון התזמור המופלא של שטראוס. לא לחינם הפכה היצירה לאהובה על מנצחים כמעט מהיום שבו בוצעה לראשונה.

טווח מחיר

180 - 515 ש"ח

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

טווח מחיר

180 - 515 ש"ח

עקבו אחרינו