חגיגות בתום יוֹבֵל עם מאסטרו מהטה ויפים ברונפמן, קונצרט מיוחד

יפים ברונפמן

תאריך

20.10.2019

יום ראשון 14:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

זובין מהטה, מנצח 

יפים ברונפמן, פסנתרן 

חן רייס, סופרן 

אוקה פון דר דמראו, מצו-סופרן 

המקהלה הישראלית ע”ש גארי ברתיני, בהדרכת רונן בורשבסקי 

המקהלה הקאמרית שליד האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, בהדרכת סטנלי ספרבר 

תוכנית הקונצרט

ליסט: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 2
מהלר: סימפוניה מס’ 2 (“התחייה”)

 

מידע על האירוע

קונצרטי הפתיחה של עונת 2019-20 יהיו הקונצרטים האחרונים עליהם ינצח מאסטרו זובין מהטה טרם פרישתו. כמחווה אישית לכבודו, תופיע שורה של כוכבים, חברים קרובים של המאסטרו והתזמורת. בקונצרט זה במסגרת החגיגות בתום יובל, נארח את יפים ברונפמן, חן רייס ואוקה פון דר דמראו.

שגרת ההלחנה של מהלר הייתה קבועה פחות או יותר, הוא הקדיש את חודשי הקיץ לחיבור מוזיקה ובשאר השנה עסק בניצוח ובניהול מוזיקלי. חייו ואורחותיו של מהלר מתועדים: אפילו סדר היום (הקבוע פחות או יותר) ידוע: הלחנה בבוקר, ומיד לאחר מכן שחייה, ריצה או טיולים בנוף המרהיב של האלפים האוסטריים. "אל תטרח להתפעל מהנוף, כבר הלחנתי אותו" אמר מהלר לידיד שבא לבקרו. כדאי לשים לב לאמירה הזו ולא לבטלה כדברי שחצנות חסרי ערך. מהלר התייחס לכתיבה הסימפונית כאל "יקום" רחב ידיים, מגוון ועשיר: "אשתמש בכל אמצעי שאני מכיר כדי לברוא את היקום הסימפוני הזה" אמר מהלר, ואכן, הסימפוניה השנייה היא מבחינות רבות עולם מוזיקלי מלא בכל טוב, מוזיקה כלית וקולית, קולות סולניים ומקהלה, דימויים מוזיקליים ומילוליים מרהיבים. כתיבת היצירה נמשכה שש שנים (בין השנים 1888 ל-1894) אבל מהלר המשיך לשכתב ולדייק את הפרטיטורה עד לגרסתה הסופית בשנת 1909. המלחין עצמו גם ניצח על ביצועי הבכורה של היצירה, ומעניין שעוד לפני שהפכה לפופולרית כל כך אצל קהלים ומבצעים, זו גם הסימפוניה הראשונה של מהלר שהוקלטה (ב-1923 בניצוחו של אוסקר פריד).

היצירה עוררה תמיד סקרנות. אורכה, קשת הרגשות שמביעה המוזיקה וכוחות הביצוע שנדרשים כדי לבצע אותה העלו לא פעם את השאלות "האם ניתן לייחס לה סיפור חוץ-מוזיקלי  שאותו מבקש המלחין לספר"? "האם אנחנו חוזים פה בתחילתה של מוסיקה 'סינמסקופית', שפורצת (תרתי משמע) את הגבולות שמציבה במת הקונצרטים המוכרת?" "האם מהלר היה מגלומן או פורץ דרך?" השמעת הסימפוניה השנייה לצד נושאים מ"רשימות שינדלר" של ג'ון ויליאמס בקונצרט יכולה בהחלט לעורר מחשבה או דיון על "המוזיקה הגדולה מהחיים" בז'אנרים שונים. כדאי לציין בהקשר זה, שהמוזיקה של מהלר מושמעת בפסי קול של למעלה מ-100 סרטים, ביניהם "מוות בוונציה" (ויסקונטי) ו"עץ החיים" (טרנס מאליק). כך או כך מהלר עצמו סירב להתחייב ל"הסבר חוץ-מוזיקלי" של היצירה, וטען בנחישות רבה, שהמוזיקה צריכה לדבר בעד עצמה. גם כיום, אחרי שהיצירה זכתה לאהדה בלתי מסויגת של מבצעים וקהלים, יש עדיין רבים המנסים להבין את "משמעות המוזיקה הזו"; יש הרואים בה מסע של הארה מן המוות (הפרק הראשון בהחלט יכול להיתפס כמרש אבל ארוך ומפותל) אל זוך וטוהר ואל הרעיון של קבלת החיים והעדר הפחד מהמוות, כפי שנאמר במילות הפרק המסכם:
כל שנברא
חייב לגווע,
כל שגווע יקום שוב ויחיה.
אל נא תרעד עוד, לחיים קום ועלה.

כתיבה: אורלי טל, פרופ' עודד זהבי

טווח מחיר

משך הקונצרט

כשעתיים וחצי כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעתיים וחצי כולל הפסקה

טווח מחיר

עקבו אחרינו