חגיגות בתום יוֹבֵל עם מאסטרו מהטה ויפים ברונפמן

זובין מהטה

תאריך

18.10.2019

יום שישי 14:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

זובין מהטה, מנצח 

יפים ברונפמן, פסנתרן 

תוכנית הקונצרט

מוצרט: הפתיחה ל”נישואי פיגרו”, ק’ 492
שוברט: סימפוניה מס’ 3
ברהמס: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 2

מידע על האירוע

קונצרטי הפתיחה של עונת 2019-20 יהיו הקונצרטים האחרונים עליהם ינצח מאסטרו זובין מהטה טרם פרישתו. כמחווה אישית לכבודו, תופיע שורה של כוכבים, חברים קרובים של המאסטרו והתזמורת. בקונצרט זה במסגרת החגיגות בתום יובל, נשמע את הפתיחה ל"נישואי פיגרו" מאת מוצרט, את הסימפוניה השלישית של שוברט ואת הקונצ'רטו לפסנתר מס' 2 מאת ברהמס, בנגינת יפים ברונפמן.

"נישואי פיגרו" הייתה האופרה הראשונה בסדרה של שיתופי פעולה מוצלחים בין מוצרט לבין דה פונטה; היה זה מוצרט שהביא את עותק המחזה של בומרשה לדה פונטה, וזה תרגם את המחזה, חיבר בתוך שישה שבועות ליברטו באיטלקית, ו"צנזר" את יסודות הסאטירה השנונים של הסיפור (אותם יסודות שגרמו לאיסור העלאת המחזה המקורי של בומרשה, כיוון שהכעיס את שכבת האריסטוקרטים ואף "סיכן" את החברה). רק לאחר ששכנע את הקיסר יוזף השני שהסצנות מעוררות המחלוקת הוסרו, ניתנה הרשות להציג את האופרה.

הפתיחה התוססת והמבריקה ל"נישואי פיגרו" שונה ממרבית היצירות המוּכּרות לנו בז'אנר זה. בניגוד לפתיחות אחרות, הכוללות נושאים מוזיקליים מתוך האופרה עצמה, אין כאן קשר תמטי בין נושאי הפתיחה לנושאים המופיעים במהלך האופרה. עם זאת, יש בה שפע של נושאים עליזים ותוססים, בנוסף על השניים הראשיים, המבטאים להפליא את רוחה ואופייה של האופרה בופה ושל הארועים המשעשעים המתרחשים במהלכה.

תשע עובדות על הסימפוניה השלישית של שוברט:

  1. הוא החל לחבר אותה בדיוק חודשיים אחרי שסיים להלחין את הסימפוניה השנייה שלו.
  2. השנה הייתה 1815, שוברט היה אז בן שמונה עשרה.
  3. זו הייתה שנה פורייה במיוחד עבור המלחין. הוא חיבר בה בין היתר שתי סונטות לפסנתר ורביעית כלי קשת.
  4. ביצירה ניכרת ההשפעה של היידן ומוצרט, אבל אי אפשר לטעות בזהות החומרים המלודיים ובחיוניות של מרקמי הליווי המאפיינים את כתיבתו של שוברט.
  5. מעניין שביצירה הזו ויתר שוברט על פרק אטי. הוא החליף אותו בפרק "אלגרו" מלא חן.
  6. מעניין גם ההבדל באופי המוזיקלי בין חטיבות המנואט והטריו המרכיבות את הפרק השלישי.
  7. על אף שיש סימנים לכך שהייתה קריאה של הסימפוניה בהתכנסות ידידים מחוגו של שוברט, היא זכתה לביצוע פומבי ראשון רק כאשר נכללה באסופת יצירותיו השלמה שיצאה לאור.
  8. זה קרה 32 שנה אחרי מותו של המלחין.
  9. משך ביצוע היצירה כ 24 דקות.

מסתבר שהדרך לתהילה ולהצלחה היסטורית רצופה בכישלונות קטנים וקטנים פחות: "מר ברהמס עשה כל שביכולתו לגרום לתפקיד הפסנתר להישמע משעמם מאוד"... "נגינתו של מר ברהמס אינה עומדת בסטנדרטים שאנחנו רגילים להם באולמות הקונצרטים שלנו" אלו הן רק מקצת מהתגובות השליליות שברהמס זכה להן כאשר ביצע לראשונה את הקונצ'רטו הראשון שלו לפסנתר ולתזמורת. ייתכן שזו הייתה הסיבה לכך שלמעלה מעשרים שנה עברו עד שברהמס חזר לסוגת הקונצ'רטו לפסנתר, אך בעשרים השנים הללו הבשיל ברהמס והעמיק. הוא שכלל את הכתיבה הסימפונית שלו, והרגיש שהוא יוצק תכנים משלו בצורות המוזיקליות ה"קלאסיות". בין כתיבת הקונצ'רטו הראשון והשני לפסנתר התווספו לרשימת יצירותיו של ברהמס בין היתר שתי סימפוניות (שזכו אגב להצלחה גדולה) וקונצ'רטו לכינור.

הקונצ'רטו השני לפסנתר הוא יצירה של מלחין בטוח בעצמו. היקפו מונומנטלי (50 דקות, ארבעה פרקים), והוא מביא לסוגה הזו דיאלוג מרתק בין הפסנתרן והתזמורת. "קונצ'רטו סימפוני", "סימפוניה עם פסנתר אובליגטו" היו חלק מהתגובות כאשר נוגנה היצירה לראשונה, אבל נדמה שדווקא תיאורו של פרנץ ליסט לקונצ'רטו והגדרתו כ"שילוב נהדר של מחשבה ורגש" תקֵפה גם בראייה היסטורית של היצירה.

התזמורת בקונצ'רטו הזה נשמעת מעניינת ומגוונת לא פחות מכלי הסולו. פתיחה מיוחדת בקרנות היער, כתיבה מרהיבה למיתרים ובעיקר סולו צ'לו נפלא בפתיחת הפרק האטי. רק מלחין בטוח בעצמו יכול היה ליצור בעיצומו של קונצ'רטו מסיבי, רגע שהוא כמעט קאמרי באופיו, רגע שבו כלי הסולו נשמע לרגעים כמעט כמו שותף מלווה ומקשיב (על הפרק הזה כתב המוזיקולוג צ'רלס רוזן בלא מעט רשעות ש"זהו הפרק האטי שאותו ניסה רחמנינוב לכתוב כל חייו"). מעניין שעד להשלמת הקונצ'רטו הדיר עצמו ברהמס כמבצע מבמות הקונצרטים. בסוף 1881 יצא לסיור בשמונה-עשרה ערים בגרמניה, אוסטריה והולנד שבהן ניגן את תפקיד הסולו בקונצ'רטו. בחורף 1882 ביצע את היצירה בשבע ערים נוספות ורק בשנת 1884 הסכים להפקיד את ביצוע היצירה בידי פסנתרן אחר כשהוא (ברהמס) אוחז בשרביט המנצחים. העובדה הזו מציעה אולי מבט על היצירה הזו כיצירה ארס-פואטית המאירה באופן ייחודי את האופן שבו תפס ברהמס את מקומו בעולם המוזיקה.

טווח מחיר

180 - 515 ש"ח

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

טווח מחיר

180 - 515 ש"ח

עקבו אחרינו