חגיגות בתום יוֹבֵל עם מאסטרו מהטה ופזיל סאי – קונצרט מיוחד

זובין מהטה

תאריך

11.10.2019

יום שישי 14:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

זובין מהטה, מנצח 

פזיל סאי, פסנתרן 

תוכנית הקונצרט

מוצרט: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 23 ב-לה מג’ור
ר’ שטראוס: חיי גיבור

מידע על האירוע

קונצרטי הפתיחה של עונת 2019-20 יהיו הקונצרטים האחרונים עליהם ינצח מאסטרו זובין מהטה טרם פרישתו. כמחווה אישית לכבודו, תופיע שורה של כוכבים, חברים קרובים של המאסטרו והתזמורת. בקונצרט זה במסגרת החגיגות בתום יובל, נשמע את הקונצ'רטו לפסנתר מס' 23 מאת מוצרט, עם הסולן פזיל סאי, ואת "חיי גיבור" מאת ר' שטראוס.

על מלחינים וגיבורי-על.

על פי הקטלוג האישי של מוצרט, הוא סיים את הלחנת הקונצ'רטו מס' 23 ב-לה מג'ור ב-2 במרץ 1786, תקופה פורייה במיוחד, שבמהלכה היה בעיצומה של העבודה על "נישואי פיגרו" ובעת ובעונה אחת גם על הזינגשפיל במערכה אחת "האימפרסריו" ועל שלושה קונצ'רטי לפסנתר. שלא כקונצ'רטי אחרים שנכתבו באותה עת, בקונצ'רטו זה הפסנתרן אינו מנגן נושא סולני עם כניסתו.

חריגה נוספת מן המקובל היא הקדנצה הכתובה בפרק הראשון. זו כוללת רגעים של ביטוי חופשי שאינם קשורים לשאר המוטיבים שנשמעו קודם לכן. הודות לדוגמה זו אנו מודעים לתהליכים אלטרנטיביים בקדנצות של מוצרט – קדנצות כתובות אחרות הן בדרך כלל בעלות מבנה מרוסן יותר. השימוש בקלרנית גם הוא בעל משמעות רבה. במכתב מספטמבר 1786 למשרתו של הנסיך פירסטנברג כותב מוצרט: "...יש שתי קלרניתות בקונצ'רטו ב-לה מג'ור. אם להוד מעלתו אין קלרניתות בחצרו, יכול מעתיק תווים מיומן לכתוב את תפקידיהן בטרנספוזיציה לסולמות המתאימים, כך שתפקיד קלרנית הראשונה ינוגן בכינור ותפקיד הקלרנית השנייה ינוגן בוויולה." אין ספק כי מוצרט קישר את הקלרנית עם אווירה מסוימת ויצירות בעלות אופי מיוחד, בדרך כלל בסולם לה מג'ור, ואבובים נחשבו לתחליף שאינו הולם את אווירתה של יצירה זו.

על אף שקונצ'רטו מס' 23 זכה לפופולריות יותר מכל קונצ'רטו מוצרטי אחר, הוא לא ראה אור בדפוס בימי חייו של המלחין. מוצרט עצמו, ככל הנראה, מנע את הוצאתו לאור. במכתב לאביו, הוא מציין כי  הקונצ'רטו נמנה עם "היצירות שאני שומר עבור עצמי או עבור חוג מצומצם של חובבי מוזיקה ומביני-דבר, המבטיחים לא להוציא אותן מידיהם." גם בעתות מצוקה כלכלית שמר על היצירה כעל אוצר אישי. ייתכן כי החלטה זו משקפת מידה נוספת של כישרונו המסחרי של מוצרט. יכול להיות שהחליט לשמור על פנינה זו מפני מתחריו. כתוצאה מכך, הדרך היחידה לשמוע את הקונצ'רטו הייתה להאזין לקונצרט בביצועו של יוצרוֹ.

את הפואמה הסימפונית "חיי גיבור" הלחין ריכרד שטראוס בשנת 1898 כשהוא בן 34. היצירה מסמנת את תום עידן ה"פואמה הסימפונית" שהקנתה לשטראוס תהילה והצלחה. הפואמות הסימפוניות של שטראוס הציעו לקהל זווית ראייה אחרת על מוזיקה סימפונית מופשטת בעיקרה. מהבחינה הרעיונית הן נשענו על חומרים חוץ-מוזיקליים שהיו נגישים במידה רבה לקהל המאזינים, אם הייתה זו הגותו של ניטשה ואם פרשנותו של שטראוס לדמות פולקלוריסטית כמו טיל אוילנשפיגל, הייתה תחושה שהקשר בין כוונת המלחין לבין קהל המאזינים שלו מקבל איפיון חדש. כמובן שצריך להסתכל על הפואמה הסימפונית גם בתור דרך נוספת שבה נקטו מלחיני סוף המאה התשע-עשרה כדי להשתחרר מעוֹלה של הצורה הסימפונית הקלאסית.

"חיי גיבור", האחרונה בסדרת הפואמות הסימפונית, שאחריה הפנה שטראוס את מרצו בעיקר לסוגה האופראית, איננה מבוססת על מחשבה חוץ-מוזיקלית קונקרטית. שטראוס עצמו ענה כשנשאל: "כל שעליכם לדמיין הוא שברקע היצירה ישנו גיבור ושהוא – הגיבור – מתמודד עם אויביו בהצלחה.  אפשר "להתפרע" ולהגדיר את "חיי גיבור" כיצירת "גיבורי- העל" הראשונה... למעשה אם עוצמים לרגע עיניים ונוסעים במנהרת הזמן, אפשר לזהות בשטראוס את -אביהם המוזיקלי-רוחני של מלחינים כג'ון ויליאמס והנס צימר. ייצוגי הגבורה והגיבור ביצירה ברורים. אפשר להשאיר את הספקולציה לאנשי המקצוע מדוע קרנות היער, הכלי שבו ניגן אביו של שטראוס, תופסות מקום כל כך חשוב ביצירה, אבל בכל מקרה, הדרמה, הקונפליקטים, רגעי השיא מוצגים ביצירה הזו בצורה ברורה ומהנה. אפשר אף לחשוב על היצירה כפסקול המקדים את זמנו. היא מורכבת, כאמור, משש אפיזודות, מובחנות בצורה ברורה; לכל אחת מהן אפיון דרמטי ומוזיקלי ייחודי, וכולן מבליטות את כשרון התזמור המופלא של שטראוס. לא לחינם הפכה היצירה לאהובה על מנצחים כמעט מהיום שבו בוצעה לראשונה.

כתיבה: רבקה שינדלר, פרופ' עודד זהבי

 

טווח מחיר

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

טווח מחיר

עקבו אחרינו