יואל לוי מנצח, תום בורו פסנתרן

יואל לוי
לפני הקונצרט תנגן באכסדרה תזמורת הכלייזמר הישראלית

תאריך

17.1.2019

יום חמישי 22:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

יואל לוי, מנצח 

תום בורו, פסנתרן 

קובי מידן , מנחה

תוכנית הקונצרט

ראוול: קונצ’רטו לפסנתר בסול

אלינגטון / צ’ייקובסקי: סואיטה מתוך “מפצח האגוזים”

מידע על האירוע

 

העניין הגדול שגילו מוזיקאים ומלחינים קונצרטנטיים באמנות הג'אז הוא סוד גלוי וידוע. ב-21 במאי 1893 הופיע ב"ניו יורק הראלד" מאמר שכתב אנטונין דבוז'אק ובו כתב בין היתר (המובאות שלהלן לקוחות מתוך תרגומה של תרגום של אורלי טל לספרו של אלכס רוס "וכל השאר רעש"  הוצאת מודן) "אין עוד ספק בלבי כי המוזיקה העתידית של ארץ זו (אמריקה ע.ז.) חייבת להתבסס על מה שקרוי נעימות כושיות, זה חייב להיות היסוד האמתי של אסכולת הלחנה רצינית ומקורית שתתפתח בארצות הברית". בשנת 1916 כתב המנצח השוויצי ארנסט אנסרמה בהתלהבות לידידו איגור סטרווינסקי על ה"מוזיקה שלא נשמעה כמותה", שבה נתקל בעת ביקורו באמריקה. הוא לא הסתפק בדיווח הנלהב והביא לידידו הקלטות ותווים של "ג'לי רולן מורטון" שסטרווינסקי סיפר בהמשך שהשפיעו על כתיבת "מעשה בחייל" שלו. בתחילת 1923 הגיע המלחין היהודי צרפתי דריוס מיו ל"קאפיטול פאלאס" בהרלם וכתב בהשתאות: "על רקע הלמות התופים הקווים המלודיים חצו זה את זה בדפוס עוצר נשימה של מקצבים שבורים ומפותלים". בשנת 1926 כתב המבקר האמריקאי קארל ואן וכטן ש"לאמנים שחורים היתה זכות אבות פרימיטיבית שכל הגזעים... נאבקו לשוב אליה. עובדה זו הסבירה את האמנות של פלוני פיקסו או פלוני סטרווינסקי".

גישתם של מוזיקאי הג'אז אל המוזיקה הקלאסית היתה מהוססת יותר, "אין מלחין לבן שיוכל לכתוב אופרה שחורה" כתב דיוק אלינגטון לג'ורג' גרשווין, "לנסות לרומם את מעמדו של מוזיקאי הג'אז על ידי השוואות מאולצות של מיטב יצירתו עם מוזיקה קלאסית משמעו לשלול ממנו את זכותו למקוריות" כתב אותו דיוק אלינגטון בראשית שנות השלושים של המאה שעברה. אבל כאשר הזמינה חברת התקליטים קולומביה בשנת 1960 את דיוק אלינגטון ליצור עבורה תקליט "ללא מגבלות סגנוניות",  נענה אלינגטון להצעתו של חברו בילי סטרייהורן לכתוב גרסה משלו ליצירתו של צ'ייקובסקי "מפצח האגוזים". התוצאה הייתה משהו שאין דרך טובה יותר להגדירו מאשר "כור היתוך" של סגנונות מוזיקליים, מוזיקה שהפגישה את הנושאים והמנגינות של צ'ייקובסקי עם מקצבי ג'אז, תזמור שבו יש לכלי הנשיפה תפקיד מרכזי, הרמוניות מורכבות, וניחוח של אולם ריקודים בעיר אמריקאית גדולה. לא ברור אם הקריצה האלינגטונית כללה בתוכה גם סטירה חבויה על היצירה המקורית, אבל פיית שזיף הסוכר של הבלט הרוסי הפכה בידי אלינגטון לדובדבן אלכוהולי, וולס הפרחים הענוג הפך ליצירה חושנית ונושכת ורוח הג'אז האמריקאית נחה על המנגינות שצ'ייקובסקי כתב עבור הכוריאוגרף מריוס פטיפה בסנקט פטרסבורג.

התזמורת הפילהרמונית הישראלית תשמיע בקונצרט הזה את המוזיקה של צ'ייקובסקי ואת הסוויטה של אלינגטון וסטרייהורן זו לצד זו. ובעודה מציגה לקהל הישראלי את גרסת הג'אז האמריקאית משנת 1960 ליצירה שנכתבה בשנת 1892 ברוסיה, הרי שאולפני דיסני מתכוננים להפצה המתקרבת ובאה לגרסת 2018 של "מפצח האגוזים וארבע הממלכות". בקרוב על המסכים הקרובים לביתנו.

טווח מחיר

150 - 420 ש"ח

משך הקונצרט

כשעה וחצי כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעה וחצי כולל הפסקה

טווח מחיר

150 - 420 ש"ח

עקבו אחרינו