חטיה בוניאטישבילי מנגנת מוצרט

זובין מהטה

תאריך

11.1.2019

יום שישי 11:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

זובין מהטה, מנצח 

חטיה בוניאטישבילי, פסנתרנית 

אורן נהרי, מנחה 

תוכנית הקונצרט

מוצרט: קונצ’רטו מס’ 20 ב-רה מינור לפסנתר, ק’ 466

שוברט: סימפוניה מס’ 3

מידע על האירוע

מאסטרו זובין מהטה חוזר אלינו פעם נוספת בעונה האחרונה תחת ניהולו המוזיקלי, ולצדו הפסנתרנית הגיאורגית המצליחה, חטיה בוניאטישבילי.

נדמה שהכול כבר נכתב ונאמר על הקונצ'רטו לפסנתר ב-רה מינור מאת מוצרט. אבל אולי כדאי לציין שבכורת היצירה התקיימה בקזינו(!!!) מלגרובה (Mehlgrube) בווינה עם המלחין כסולן, שזהו אחד משני הקונצ'רטי היחידים שמוצרט כתב בסולם מינורי (השני הוא הקונצ'רטו ב-דו מינור ק' 491) ושהפסנתרן הצעיר לודוויג ואן בטהובן כלל אותו ברפרטואר שלו ובשנת 1809 כתב קדנצות משלו לפרקים הראשון והשני של היצירה.

שוברט לא נחשב בימי חייו למלחין סימפוני חשוב. גם משפט ההיסטוריה התאכזר במקצת אל הסימפוניות שלו, ולמעט הסימפוניה ה"בלתי גמורה", הן נשכחו לתקופה ארוכה. הסימפוניה השלישית למשל בוצעה בפעם הראשונה בקונצרט פומבי רק 53 שנה לאחר מותו של המלחין, והיא עשתה את דרכה באטיות מרובה אל שולי הרפרטואר המוקלט והמבוצע. מודעה בעיתון מעריב משנת 1971 מספרת למשל שהתזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוח קרל אנצ'רל בחרה לכלול את היצירה בקונצרט לנוער(!). אנחנו מניחים שכמה מטובי מנויינו זוכרים עדיין את הקונצרט הזה לאחר שנים, או אולי הם זוכרים את הביצוע של הסימפוניה הזו עם התזמורת הקאמרית האנגלית, שעליה ניצח בקיסריה באותה שנה דניאל בארנבוים. המקרה של הסימפוניה הזו מעלה סוגיה מעניינת: האם העובדה שמלחין כמו שוברט היה גאון יוצא דופן בסוגה אחת (השיר האמנותי), מלחין נפלא בסוגות מיניאטוריות אחרות, גוזרת התייחסות מסתייגת ליצירות הטובות-אך-לא פורצות דרך שכתב בסוגות אחרות? אני חושב שנכון יהיה להעמיד את הסימפוניה הזו ל"משפט" מחודש של הקהל. נספר רק שהיא חוברה בשנת 1815 (באותה תקופה בערך שבה כתב בטהובן את הסימפוניה השביעית שלו), שהיא אמנם כתובה בסגנון שניתן לשייך לסימפוניות המוצארטיות יותר מאשר לחדשנות הסימפונית של בטהובן, אבל שאפשר לגלות בה בקלות רבה את האיכויות המקסימות של המלודיה השוברטית, את היכולת לפתח נושאים בתוך המבנים הסימפוניים המקובלים ואת ההחלטה המעניינת להימנע מפרק שני אטי (ידוע ששוברט החל לכתוב פרק "אדג'ו", אבל בחר להשמיטו) לטובת רצף של פרקים סימפוניים קולחים ומהנים.

טווח מחיר

170 - 490 ש"ח

משך הקונצרט

כשעה ועשרים ללא הפסקה

משך הקונצרט

כשעה ועשרים ללא הפסקה

טווח מחיר

170 - 490 ש"ח

עקבו אחרינו