זובין מהטה וילדת הפלא סרנה ואנג

זובין מהטה

תאריך

21.5.2017

יום ראשון 20:00

אולם

אודיטוריום

מיקום

מרכז ברוך ורות רפפורט לאמנות ותרבות חיפה

מיקום

מרכז ברוך ורות רפפורט לאמנות ותרבות חיפה

אולם

אודיטוריום

אמנים

זובין מהטה, מנצח

סרנה ואנג, פסנתרנית

ליאור איתן, נגן פיקולו

ג’יימס מדיסון קוֹקְס, נגן קרן

מיכאל סלטקין, נגן קרן

יואל עבאדי, נגן קרן

איתמר לשם, נגן קרן

תוכנית הקונצרט

יוסי חממי: קונצ’רטו לפיקולו
מנדלסון: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 1
שומאן: קטע קונצרטי לארבע קרנות ולתזמורת
בטהובן: סימפוניה מס’ 8

מידע על האירוע

"צריך לשנות כיוון," אמר לעצמו ליאור איתן נגן הפיקולו בתזמורת; "הפיקולו מקבל פה ושם תפקידים סולניים בתוך יצירות ומגביר את קבוצת החלילים ממרומי צליליו הגבוהים, אבל קונצ'רטו לפיקולו, כאלה יש מעט". העזרה באה מן החבר יוסי חממי, נגן גיטרה בס, מלחין וחבר מייסד של להקת "מוניקה סקס". חממי "חישב מסלול מחדש" והגיע לתחום הקלאסי. "הוא כותב לקצוות הסולם – לבאס ולפיקולו" מספר ליאור איתן. השניים כבר שיתפו פעולה ביצירות קודמות, חממי למד להכיר את מכלול תכונות הפיקולו וכך נולד הקונצ'רטו. ליאור איתן ניגן את היצירה בעבר עם התזמורת בקונצרטים מיוחדים, וכעת - יצירה על גווניה הגא'זיים, הים-תיכוניים והקלאסיים – עוברת אל הבמה הגדולה. הרבה מחמאות על העשרת הרפרטואר בחומר ישראלי הנטוע עמוק בתרבויות האזור.

יש בו הכל בקטע הקונצרטי לארבע קרנות של שומאן. הוא תוסס, מלהיב, מחשמל ומפזר רגעים של חן סמוי וגלוי. למרות השם "קטע קונצרטי", יש ביצירה שלושה פרקים ולפני הכל שומאן ידוע כמי שמכיר היטב את הקרן, אוהב את הכלי ומיטיב לכתוב לו. אם כך, אז למה היצירה נעדרת מלוח העבודה של התזמורות? הסיבה נעוצה במאגר הנגנים העומד לרשות התזמורת. לביצוע הקטע הקונצרטי הזה דרושים ארבעה סולנים, לא פחות! הדרישות הטכניות ששומאן מבקש הן סולניות במובהק. הפילהרמונית הישראלית גאה להציב בחזית הבמה ארבעה סולני קרן שיבהיקו בנגינת היצירה הרומנטית הזאת.

"הקהל מחא כפיים בעצמה כזאת וללא הפסקה," דיווח פליקס מנדלסון הצעיר במכתב לאביו, מיד לאחר נגינת הבכורה של הקונצ'רטו הראשון לפסנתר במינכן. הקונצ'רטו היה שיר אהבה לפסנתרנית דלפין פון שאוּרוֹת, שעבורה גם נכתבה היצירה. היצירה הסוחפת הזו כבשה כל לב וכל אוזן. היופי הצרוף וכוח ההמצאה הפיוטי של מנדלסון הצעיר באים לידי ביטוי בכל פרקי הקונצ'רטו. הוא עורר קנאת מלחינים רבים ובהם ברליוז שכתב כך: "הקונצ'רטו של מנדלסון היה כה פופולרי בקונסרבטוריון פריז, עד שפסנתר אחד באותו מוסד מכובד, המשיך לנגן את היצירה בעצמו- גם בשעה שאיש לא ישב ליד הקלידים. למקום הוזעק בונה פסנתרים כדי להפסיק את הנגינה. הוא ניסה להזות מעט מים קדושים על הפסנתר... פירק את הקלידים והשליך אותם מבעד לחלון... בעצבנות הולכת וגוברת הוא פרק את מפתחות המיתרים ובקע אותם לחלקי מתכת קטנים, אך הפסנתר בשלו. המשיך לנגן את הקונצ'רטו של מנדלסון... לא הייתה ברירה, החלקים השבורים הושלכו לאש – רק אז פסקה הנגינה." רחמינו על ברליוז... אנחנו דווקא נמשיך להתענג על פרץ הנעורים המופלא של מנדלסון, עם ילדת הפלא הפסנתרנית סרנה ואנג.

את האודה המפורסמת שלו לשמחה כלל בטהובן בסימפוניה התשיעית שלו, אבל אחת עשרה שנים לפני כן חיבר את הסימפוניה השמינית שכולה קלילות צחוק ומשובה. "באותה תקופה בחייו",, כותבב חוקר המוסיקה ג'ורג' גרוב, " אהב בטהובן להשתעשע הרבה על חשבון זולתו, מכתביוו מלאיםם בבדיחות, צחוקו היה כה רועם שהזכיר מצהלות סוס.  הוא נהג לצחוק בכל הזדמנות ולכנות רבים מסביבו בכינויים נתעבים. הוא עצמו כינה את התנהגותו 'בלתי מכופתרת'. בסימפוניה השמינית הוא מוותר מראש על פרק איטי ואת מחול המינואט הוא מעביר לרגליהם הכבדות של איכרים נעולי מגפיים. שיאו של המשחק הבטהובני נמצא בתחילת הפרק השני: שיר מקהלה קטן שהוא חיבר לכבודו יוהן נפומוק מלצל, ממציא המטרונום, הופך כאן לפרק מתקתק ומתוקתק כיאה לחלוץ המטרונומים.

 

טווח מחיר

130 ש"ח - 430 ש"ח

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

טווח מחיר

130 ש"ח - 430 ש"ח

עקבו אחרינו