להב שני מנצח

להב שני

תאריך

13.5.2021

יום חמישי 22:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

להב שני, מנצח

איתי הרמן(הצ’ייסר, המרדף כאן 11), מנחה 

תכנית האירוע

בן חיים: קונצ’רטו לכלי קשת

ברטוק: קונצ’רטו לתזמורת

מידע על האירוע

פאול בן-חיים (1984-1897)
קונצ'רטו לכלי קשת, אופ' 40
פאול בן-חיים, מבכירי המלחינים הישראלים ואבי האסכולה הים תיכונית, נולד במינכן ושם החל את לימודי המוזיקה בהיותו בן תשע. הוא למד נגינה בכינור ולימים גם נגינה בפסנתר, הרמוניה וקונטרפונקט. מ-1920 עד 1924 שימש כעוזר למנצח באופרה הממלכתית של בווריה, שם היה עוזרם של ברונו ולטר והנס קנפרטסבוש. לאחר מכן כיהן כמנצח בבית האופרה של אאוגסבורג עד 1931. כהונה זו נקטעה בפתאומיות עקב האנטישמיות הגואה בגרמניה והוא התקשה להשיג משרה דומה באירופה או למצוא הזדמנויות לביצוע היצירות שהלחין. רדיפת היהודים וההגבלות שהוטלו עליהם עם עליית המשטר הנאצי הובילו להחלטתו לעזוב את גרמניה ולנסוע לפלשתינה. באוקטובר 1933 השתקע בתל אביב ובארץ גם שינה את שמו מפרנקנבורגר לבן-חיים. הסיגנון הרומנטי המאוחר במהותו שאיפיין את יצירותיו קיבל נופך מקומי בעקבות המעבר למזרח התיכון ובמרוצת השנים היה בן-חיים למלחין רב השפעה ולמייסדה של מסורת מוזיקלית חדשה. פאול בן-חיים זכה פעמיים בפרס אנגל (ב-1941 וב-1953) וב-1957 הוענק לו פרס ישראל בתחום המוזיקה. שמו הלך לפניו ברחבי העולם בזכות הזמנות לחיבור יצירות וביצוען על ידי אמנים נודעים, בהם יהודי מנוחין, מנחם פרסלר, לאונרד ברנשטין, ישה חפץ ועוזי ויזל.
הקונצ'רטו לכלי קשת הולחן ב-1947 מתוך כוונה לחבר יצירה "המנצלת את כל אפשרויותיהם הטכניות והמוזיקליות של כלי הנגינה האצילים ביותר". היצירה כתובה בסיגנון נאו-קלאסי (ניתן אפילו לומר נאו-ברוקי) וכל אחד מארבעת פרקיה מבוסס על נושא מוזיקלי יחיד. במוזיקה ניכרת השפעה של אלמנטים מלודיים וריתמיים הלקוחים מהפולקלור המזרח תיכוני, ללא ציטוטים ישירים משירי העם של האזור.

בלה ברטוק (1945-1881)
קונצ'רטו לתזמורת
באוקטובר 1940 עזבו בלה ברטוק ורעייתו, דיטה, את הונגריה מולדתם והתיישבו בארה"ב. ברטוק, שרגש לאומי עז פעם בו, סבל קשות מעזיבה כפויה זו. בנוסף לכך לקה המלחין במחלה קשה (לוקמיה), שממנה אכן מת כעבור חמש שנים. במהלך המסע לארה"ב כתב ברטוק כי "נסיעה זו היא... כמו צליחה אל הבלתי נודע מן הנודע אך הבלתי נסבל... רק אלוהים יודע איך וכמה זמן אוכל לעבוד שם." בהתחשב בבריאותו הלקויה, היה הספקו של ברטוק בחמש בשנים האחרונות לחייו מפתיע למדי. רשימת יצירותיו ה"אמריקניות" כוללת עיבוד של הסונטה לשני פסנתרים ולכלי נקישה לקונצ'רטו לשני פסנתרים ולתזמורת ויצירות חדשות כמו הקונצ'רטו לתזמורת, הסונטה לכינור סולו, הקונצ'רטו השלישי לפסנתר ולתזמורת והקונצ'רטו (הבלתי גמור) לוויולה ולתזמורת.
בתחילת 1943 היה מצבו של ברטוק כה עגום עד כי שניים מידידיו, הכנר יוזף סיגטי והמנצח פריץ ריינר, הציעו למנצח הדגול סרגיי קוסביצקי להזמין אצל ברטוק יצירה תזמורתית לזיכרה של רעייתו, נטלי. קוסביצקי נענה לבקשתם, הפתיע את ברטוק יום אחד בעת שעבר בדיקות בבית חולים בניו יורק, והציע לו לכתוב יצירה עבורו, עם מימון בסך אלף דולרים מטעם קרן קוסביצקי. ברטוק הסכים תחילה לקבל רק מחצית הסכום, משום שחשש שמחלתו תמנע ממנו למלא את משאלתו של קוסביצקי.
הקונצ'רטו לתזמורת הולחן בסנטוריום פרטי בניו יורק, בין ה-15 באוגוסט וה-8 באוקטובר 1943 ("עבדתי עליו... למעשה יומם ולילה", כתב ברטוק לסיגטי), והוא חיבורו התזמורתי הטהור הגדול ביותר של ברטוק. זוהי גם יצירתו השלמה האחרונה של המלחין (את הקונצ'רטו לוויולה לא הספיק לסיים). קוסביצקי ניצח על הבכורה העולמית עם התזמורת הסימפונית של בוסטון ב-1 בדצמבר 1944. מברטוק נבצר להיות נוכח בביצועיה הראשונים של היצירה, אך הוא שיכנע את רופאיו להתיר לו לנסוע לבוסטון לביצועים נוספים של היצירה ב-29 וב-30 בדצמבר. בכל הקונצרטים הללו זכה הקונצ'רטו לתזמורת להצלחה כבירה מצד קהל המאזינים וקוסביצקי טען באוזני המלחין כי כתב את "היצירה הטובה ביותר של עשרים וחמש השנים האחרונות." מאז היתה היצירה לנכס צאן ברזל ברפרטואר הסימפוני.

[https://ipo.pres.global/order/1483/prices][20:30:00]

טווח מחיר

160-440 ש"ח

משך האירוע

כשעה ורבע ללא הפסקה

משך האירוע

כשעה ורבע ללא הפסקה

טווח מחיר

160-440 ש"ח

עקבו אחרינו