פתיחת העונה עם מאסטרו מהטה ומריה ז’ואאו פירז’

מריה ז'ואאו פירז'

תאריך

13.10.2017

יום שישי 14:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

זובין מהטה, מנצח 

מריה ז’ואאו פירז’, פסנתרנית 

תוכנית הקונצרט

עמית פוזננסקי: הערת שוליים, סואיטה מתוך המוזיקה לסרט
בטהובן: קונצ’רט לפסנתר מס’ 3
ר’ שטראוס: חיי גיבור

מידע על האירוע

 

מבחר היצירות שפותחות את העונה השמונים ושתיים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית  מצטיין בחשיבה "מחוץ לקופסה" בכל יצירה לשעתה ולזמנה.

את הקונצרט פותחת סואיטה לתזמורת מאת עמית פוזננסקי, הגזורה מתוך פס הקול שחיבר ל"הערת שוליים" סרטו עטור הפרסים של יוסף סידר. היצירה היא מעין ולס ניאו-קלאסי הלובש ופושט צורה בהתאמה לעימות הבין-דורי שבמרכז הסרט. ביצועהּ קושר בין האמנויות הנעשות בישראל, בעיקר משום שמדובר בסרט עכשווי בשונה מן המסורת של השמעות פסי קול מוכרים  על ידי תזמורות סימפוניות.

את יום השמעת הקונצ'רטו השלישי לפסנתר בטהובן לא שכח. הנגנים הטובים בעיר ניגנו בקונצרט אחר והוא ליקט תזמורת מן המצאי הקיים. לא היה מספיק כסף כדי לממן ארוחה  ומישהו מחבריו הזמין לכל הנגנים בשר קר ויין על חשבונו. ומה על התווים? המעתיק לא הספיק לסיים את המלאכה ובטהובן ניגן את תפקיד הסולן מול ספר תווים ריק שהוא דפדף בו רק ב"כאילו". ובכל זאת הוא פרץ לדרך חדשה ממש באותו יום. הוא המציא את הקונצ'רטו לפסנתר מחדש.
עם הקונצ'רטו השלישי לפסנתר נפרד בטהובן ממסורת היידן ומוצרט. לכאורה הוא  מתבונן בקונצ'רטו ה-24 של מוצרט, קודמו הגדול ומעתיר עליו שינויים בחשיבה, לא דרמטיים מדי ובכל זאת שינויים צבעוניות חדשה של כלי התזמורת, שינוי בחלוקת הנטל בין הסולן לתזמורת. אנחנו מדברים על תהליך אבולוציוני ולא רבולוציוני. אבל ברור לנו כבר מן השמיעה הראשונה שהקונצ'רטו לפסנתר השתנה, ולתמיד.

את הקונצ'רטו מנגנת מריה ז'ואאו פירז', פסנתרנית שאינה רק אחת הפסנתרניות המעודנות והמרגשות שיש, אלא נמצאת מזמן "מחוץ לקופסא". פירז' פתחה מתחם בפורטוגל, שמיועד לאמנים שיפגשו ויעשירו זה את זה, ובמקביל חנכה במקומות שונים באירופה פעילות מקהלתית לילדים עם מוגבלויות, מתוך מחשבה שמוזיקה לא צריכה להישאר רק באולם הקונצרטים – יש לה משמעות חברתית. פירז' יודעת ועושה.

יצירותיו המוקדמות של ריכרד שטראוס עסקו בגיבורים מיתולוגיים כמו דון חואן, טיל אולינשפיגל ודון קישוט. "די לי באלה" סבר המלחין, "עכשיו אעסוק בגיבור האמיתי – בי בעצמי". הוא יוצא אל מחוץ לקופסה, אבל מתוך הסתכלות ביקורתית. לאחר שחגג בכל היצירות שהוזכרו באמצעות הסוגה שנקראת פואמה סימפונית (יצירה מוזיקלית תלוית עלילה ספרותית) הוא מגיע לסוג של חשבון נפש. ב"חיי גיבור" הוא מתמקד לכאורה בעצמו כגיבור אבל מתוך מבט לגלגני על עצמו, על הסובבים אותו ואפילו על מבקרי המוזיקה.

טווח מחיר

170 - 490 ש"ח

משך הקונצרט

כ- 115 דקות כולל הפסקה

משך הקונצרט

כ- 115 דקות כולל הפסקה

טווח מחיר

170 - 490 ש"ח

עקבו אחרינו