פתיחת העונה עם מאסטרו מהטה ומריה ז’ואאו פירז’, ג’ינס

זובין מהטה

תאריך

19.10.2017

יום חמישי 22:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

זובין מהטה, מנצח 

מריה ז’ואאו פירז’, פסנתרנית 

לינוי בר גפן, מנחה 

תכנית האירוע

ובר: הפתיחה ל”אוברון”

בטהובן: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 3

ראוול: דפניס וכלואה, סואיטה מס’ 2

מידע על האירוע

את האופרה "אוברון", כתב ובר בהזמנת בית האופרה קובנט גארדן בלונדון ב-1826. העלילה דומה לסיפור "חלום ליל קיץ" המוכר. כאן המקור הוא פואמה של המשורר הגרמני וילנד. את השדונים והפיות המתרוצצים ביער ובר מיטיב לתאר כבר בצלילי הפתיחה. הקהל בלונדון התלהב כל כך, עד שדרש שהתזמורת תשוב ותנגן את הפתיחה. וכך היה. 110 שנים אחר כך בחר ארטורו טוסקניני יצירה זאת לקונצרט הראשון בהיסטוריה של התזמורת הסימפונית הארצישראלית (הלא היא הפילהרמונית) בתל-אביב. ותיקים זוכרים את תרועות הקרן של הורסט סלומון בפתיחה הזאת למשך שנים רבות.

את יום השמעת הקונצ'רטו השלישי לפסנתר בטהובן לא שכח. הנגנים הטובים בעיר ניגנו בקונצרט אחר והוא ליקט תזמורת מן המצאי הקיים. לא היה מספיק כסף כדי לממן ארוחה  ומישהו מחבריו הזמין לכל הנגנים בשר קר ויין על חשבונו. ומה על התווים? המעתיק לא הספיק לסיים את המלאכה ובטהובן ניגן את תפקיד הסולן מול ספר תווים ריק שהוא דפדף בו רק ב"כאילו". ובכל זאת הוא פרץ לדרך חדשה ממש באותו יום. הוא המציא את הקונצ'רטו לפסנתר מחדש.

עם הקונצ'רטו השלישי לפסנתר נפרד בטהובן ממסורת היידן ומוצרט. לכאורה הוא  מתבונן בקונצ'רטו ה-24 של מוצרט, קודמו הגדול ומעתיר עליו שינויים בחשיבה, לא דרמטיים מדי ובכל זאת שינויים צבעוניות חדשה של כלי התזמורת, שינוי בחלוקת הנטל בין הסולן לתזמורת. אנחנו מדברים על תהליך אבולוציוני ולא רבולוציוני. אבל ברור לנו כבר מן השמיעה הראשונה שהקונצ'רטו לפסנתר השתנה, ולתמיד.

את הקונצ'רטו מנגנת מריה ז'ואאו פירז', פסנתרנית שאינה רק אחת הפסנתרניות המעודנות והמרגשות שיש, אלא נמצאת מזמן "מחוץ לקופסא". פירז' פתחה מתחם בפורטוגל, שמיועד לאמנים שיפגשו ויעשירו זה את זה, ובמקביל חנכה במקומות שונים באירופה פעילות מקהלתית לילדים עם מוגבלויות, מתוך מחשבה שמוזיקה לא צריכה להישאר רק באולם הקונצרטים – יש לה משמעות חברתית. פירז' יודעת ועושה.

 

הבכורה של הבלט "דפניס וכלואה", הסתיימה בפיצוץ. אחרי יותר משנה של כתיבה, עריכה שינוי ושיפוץ, כל השותפים רבו: הרקדנים עם הכוריאוגרף, המנצח והמלחין עם המפיק והמקהלה עם המנצח. גם הקהל לא התלהב. אבל המוזיקה הנפלאה. ראוול ידע שיש לו אוצר, יצר שתי סואיטות, ואת השנייה, החוגגת את צליל התזמורת, נשמע בקונצרט. יצירה כפתרון לסכסוכים.

טווח מחיר

150 - 420 ש"ח

משך האירוע

כשעה וחצי ללא הפסקה

משך האירוע

כשעה וחצי ללא הפסקה

טווח מחיר

150 - 420 ש"ח

עקבו אחרינו