מהטה מנצח על ה"פסטורלית"

זובין מהטה

תאריך

28.6.2019

יום שישי 11:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

זובין מהטה, מנצח 

גי אשד, חלילן 

תכנית האירוע

ריינקה: קונצ’רטו לחליל

בטהובן: סימפוניה מס’ 6, אופ’ 68 (“פסטורלית”)

מידע על האירוע

קרל ריינקה: קונצ'רטו לחליל

די מפתיע לגלות שהקונצ'רטו לחליל של ריינקה, יצירה הנחשבת לקונצ'רטו החשוב ביותר לחליל של העידן הרומנטי,  נכתב רק בשלהי העשור הראשון של המאה העשרים.  הצצה נוספת בקורות חייו של המלחין ריינקה מגלה שהוא היה תלמידם של שומאן, מנדלסון וליסט ונמנה עם ידידיו של שומאן ולא ייפלא, אפוא, שהיה ממשיך דרכם. רבים נוטים לראות ביצירה שלו את קונצ'רטו לחליל שברהמס 'לא הספיק לכתוב'.

לצד תפקיד וירטואוזי מבריק לחליל, שאינו נופל מתפקידי הסולו בקונצ'רטי הגדולים לכינור של המאה התשע-עשרה, ריינקה מזמן לסולן דיאלוגים עם כלי התזמורת השונים – לרבות עם כלי הנשיפה ממתכת – שמייצרים קשת צלילים צבעונית ומרתקת. אם נשוב לרגע אל ההיבט הרטרוספקטיבי הרי שהפרק הראשון שואב השראה מברהמס; בפרק השני שיש בו מעט מן התוּגָה, בעיקר בדואט שהחליל מנהל עם הצ'לו, צפה ועולה רוחן של אריות אופראיות, רוחם של בליני ודוניצטי. הפרק השלישי המבריק הוא עצמתי משוחרר ונמרץ במסורת מנדלסון.

זוהי ההזדמנות שלנו המאזינים לשמוע נגינה סולנית מבריקה של גי אשד החלילן הראשון של התזמורת שניגן כסולן בין היתר בניצוחם של דניאל בארנבוים, פייר בולז וטרוור פינוק.

בטהובן: סימפוניה מס' 6 ("פסטורלית")

 שאלו פעם מלחין צעיר: "כמה סימפוניות חיבר בטהובן?" "שלוש", ענה הצעיר, "השלישית, החמישית והתשיעית". אנקדוטה כמו זו יכלה להתרחש בתקופה שבה הועדפו יצירות מהפכניות, בעלות האופי הלוחמני, מבין הסימפוניות האי-זוגיות של המלחין, על פני היצירות הליריות האחרות, שרוחן הייתה "קלאסית" יותר. תופעה זו שבה בני דורות שונים מעדיפים יצירות שונות -  מתוך מבחר היצירות הרב - מאפיינת את גדולתו של מלחין כבטהובן.

העולם מעריך את הסימפוניות ה"זוגיות" וה"אי-זוגיות" באותה מידה. עם זאת, הסימפוניה "הפסטורלית" עדיין טעונה הסבר מיוחד. בטהובן עצמו טרח והסביר סימפוניה זו יותר מאחרות. ככל הנראה הוא חשש שבהלחנת יצירה דמוית מוזיקה תכניתית, הוא נכנס לאזור מסוכן שבו רב הסיכוי שהוא לא יובן כהלכה. נזכור שבטהובן חיבר את הסימפוניות החמישית והשישית במקביל ולכן יש ב"פסטורלית" דפוסים מבניים מהפכניים לא פחות מאשר בחמישית, אלא שככלל נמנע בטהובן מן המוזיקה התכניתית – מוזיקה המתארת סצנה או אירוע; מוזיקה המספרת סיפור, מעבירה רעיונות חיצוניים למוזיקה עצמה. הסימפוניה הפסטורלית יוצאת מן הכללים על פיהם הוא נהג. העדויות החשובות לדרך שבה בחר בטהובן לכתוב את הסימפוניה הפסטורלית כמוזיקה תכניתית מצויות בפנקסי הטיוטות הנודעים שלו. דוגמאות  ל"סינפוניה קרקטריסטיקה", סינפוניה אופיינית, או "זיכרונות מחיי הכפר"; "יש לתת למאזינים לגלות את הסיטואציה"; "סימפוניה פסטורלית: לא ציור, אלא משהו שבו מבוטאות תחושות המתעוררות אצל בני האדם בהתענגם על הטבע."  לבסוף רשם בטהובן על  הפרטיטורה: "סימפוניה  פסטורלית או זיכרונות מחיי הכפר (יותר תחושה מאשר ציור בצלילים)."

בעקבות הערה זו העניק בטהובן שם לכל פרק ביצירה. בדיעבד, כל מעשיו כוונו למטרה אחת: להביע ביצירה סימפונית את אהבתו לטבע וליצור בתוכה אווירה כפרית אמתית ולא להציג את הטבע בצלילים. צליליה הראשונים של היצירה מבשרים לנו שאנחנו למעשה בעיצומו של סיפור, ומכאן ואילך אנחנו שוהים בטבע,  מחוז חפצו, ואם תרצו 'חדר הבריחה' האהוב ביותר על לודוויג ון בטהובן.

טווח מחיר

170 - 490 ש"ח

משך האירוע

כשעה וחצי ללא הפסקה

משך האירוע

כשעה וחצי ללא הפסקה

טווח מחיר

170 - 490 ש"ח

עקבו אחרינו