יורובסקי מנצח על השביעית של מהלר

בוריס אנדריאנוב
?>

תאריך

12.1.2018

יום שישי 14:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

דמיטרי יורובסקי, מנצח 

בוריס אנדריאנוב, צ’לן 

תוכנית הקונצרט

היידן: קונצ’רטו מס’ 1 ב-דו מג’ור לצ’לו
מהלר: סימפוניה מס’ 7

מידע על האירוע

 

הקונצ'רטו ב-דו מג'ור, אחד הקונצ'רטות הפופולריים ביותר לצ'לו שחיבר היידן, התגלה בסך הכל לפני חמישים ושש שנים על מדף בספרייה בפראג. יצירה שהיידן יעד ליוזף וייגל, צ'לן ראשי בתזמורת החצר של הנסיך אסטרהאזי. אם בסימפוניה של מהלר, כפי שתראו להלן, הדימוי המרכזי לקוח מעולם האמנות הפלסטית הרי שכאן ההשוואה המתבקשת היא לזמר אופרה סולני שמיטיב להנעים את זמנם של מעסיקיו, מאזיניו. איכות זו באה לידי ביטוי בעיקר בפרק השני. האופראיות של היצירה נטועה בין הקלילות ההומוריסטית והסימפטיות, שיש בה בשפע.

קרוב לוודאי שהדרך הטובה ביותר לתאר את הסימפוניה השביעית של מהלר, הנחשבת לתובענית ביותר, היא לחשוב על המוזיקה כעל ציור ענק המורכב מכמה חלקים. הצבעוניות ניכרת כבר במבחר הכלים שהיצירה מבקשת, הכולל תזמורת גדולה במיוחד ובה בין היתר פעמוני פרה כבדי צליל ומנגד, גיטרה ומנדולינה שקטות ועדינות. המוזה לא שרתה עליו באותו קיץ שבו חשב להתמסר ל"שביעית": "כבר אמרתי לעצמי שבקיץ הזה לא אחבר סימפוניה," כתב לאשתו אלמה, "אבל אז בחבטת משוט אחת בסירה בדרך אל החוף שמעתי את הצלילים הראשונים של הסימפוניה." ליצירה מבנה סימטרי: פרק פותח, פרק מסיים וביניהם, בתווך, שני פרקי לילה כשבאמצע מעין סקרצו. בפרק השני הקשר האווירתי הוא ל"משמר הלילה" ציורו הנודע של רמברנדט; ברביעי אפשר לדמות את רומיאו המנגן מתחת למרפסת של יוליה, ובין השניים סקרצו שנשמע כנוסח שדוני של מהלר ל"חלום ליל קיץ". בין הבבואות השונות שמציב מהלר לעולם על יופיו וכיעורו, המראה של הסימפוניה השביעית היא המרתקת מכולם.

טווח מחיר

170 - 490 ש"ח

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

טווח מחיר

170 - 490 ש"ח

עקבו אחרינו