דניס מטסויב מנגן מוצרט

דניס מטסויב

תאריך

27.5.2017

יום שבת 21:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

זובין מהטה, מנצח

דניס מטסויב, פסנתרן

דוד רדזינסקי, כנר

עמנואלה סילבסטרי, צ’לן

דודו כרמל, אבובן

דניאל מזעקי, נגן בסון

תוכנית הקונצרט

היידן: סימפוניה מס’ 88
מוצרט: קונצ’רטו מס’ 17 ב-סול מג’ור לפסנתר, ק’ 453
היידן: סינפוניה קונצ’רטנטה לכינור, לצ’לו, לאבוב ולבסון

מידע על האירוע

דניס מטסויב שב לבמה עם המאסטרו בקונצ'רטו מס' 17 מאת מוצרט

"הסימפוניה מס' 88 של היידן היא פסגת שלמות"! כך קובע רובינס לנדון, אחד החוקרים הבולטים של יצירות היידן. היצירה היא רצף של שיאים מוזיקליים, וראוי לציין שניים מתוכם: הפרק השני, השקט, לארגו, שנפתח בנגינת צ'לו ואבובים ובאמצע הפרק היידן עושה שימוש מהפכני בכלים "רועשים" תופים וחצוצרות. השינוי הדרמטי הפתיע את הקהל. פריצת הדרך אוזכרה גם בעיתון המוזיקה החשוב של התקופה. שיא נוסף הוא הפרק השלישי, פרק ריקודי המתנהל בכבדות של מי שנועלים מגפי איכרים, כאילו יצאו זה עתה מציור של ברויגל הפלמי. סימפוניה מופלאה.

"פה נטמן, שוטה קטן, זרזיר מזהיר שבשיא עוצמתו, לשמים החזיר נשמתו...". כך נפתח הספד של מוצרט לזרזיר קטן שגידל בביתו. הזרזיר הרשים בתבונתו את מוצרט שכן תוך מן קצר ידע "לצייץ" את הנושא של הפרק השלישי מתוך הקונצ'רטו לפסנתר ק' 453. מוצרט השיב לו בקבורה מכובדת. מוצרט, שנזקק למקורות הכנסה רבים, חיבר את היצירה לאנה ברברה פלויר, אחייניתו של היועץ של הארכיבישוף קולורדו, מי שהיה הבוס של מוצרט ושל אביו. ברברה, אחת מתלמידותיו המצטיינות, הייתה מוכשרת לפחות כמו הציפור הקטנה שכן מוצרט העשיר את הקונצ'רטו בנושאים מוזיקליים רבים. במקום לטפל בנושא בעזרת פיתוחים, הוא משקה אותנו בנעימות שובות לב זו אחר זו. כמו בסימפוניה של היידן, גם כאן הפרק השני האיטי הוא האהוב על המאזינים בכל הדורות.

איך מכירים תודה לחבר יקר? יוזף היידן בחר להביע תודה לכנר והאמרגן יוהן פטר סלומון, האיש שהביא אותו ללונדון וחשף אותו לקהל הבריטי – באמצעות המוזיקה, כצפוי. היידן חיבר לטובת ידידו יצירה חדשה לארבעה כלים סולניים: סינפוניה קונצ'רטנטה לכינור, לצ'לו, לאבוב ולבסון. היידן קרא ליצירה "קונצ'רטנטה" ברוח הקונצ'רטו גרוסו – סוגה  מוזיקלית שרווחה  במאה השבע-עשרה: יצירה שבביצועה לקחו חלק נגנים מיומנים שישבו במרכז וקבוצה גדולה ובה נגנים פחות מיומנים שישבה במעגל החיצוני. השילוב אפשר לאצילים שלא היו בהכרח נגנים מעולים לנגן לצד מקצוענים ולהפיק הנאה גדולה. ארבעת הכלים הסולניים מתנהגים כרביעייה קאמרית לכל דבר ומנהלים כקבוצה שיח עם יתר התזמורת. כמובן שידידו סלומון היה הכנר הסולן בקונצרטים הראשונים. למחרת ביצוע הבכורה כתב מבקרו של ה"מורנינג הראלד" הלונדוני: "היצירה מאגדת את כל התכונות המעולות של המוזיקה: עומק, תחושת רגש חזקה, קלילות.  בכל אלה מצטיינת היצירה". לפילהרמונית הישראלית היצירה משמשת הזדמנות להציג לקהל את איכויותיהם הסולניות של נגניה.

 

 

טווח מחיר

180 ש"ח - 550 ש"ח

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעתיים כולל הפסקה

טווח מחיר

180 ש"ח - 550 ש"ח

עקבו אחרינו