קונצרט קאמרי – מיטב היצירות הקאמריות של ברנשטין

פסטיבל ברנשטין

תאריך

28.12.2018

יום שישי 14:00

אולם

אולם צוקר

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן

אולם

אולם צוקר

אמנים

קרן הדר, סופרן 

איתמר גולן, פסנתרן 

איליה קונובלוב, כנר 

לינור כץ, צ’לנית 

יבגני יהודין, קלרניתן 

תוכנית הקונצרט

LA BONNE CUISINE – ארבע שירים לקול ופסנתר
שלישייה לכינור, לצ’לו ולפסנתר
מדיטציה מס’ 1 מתוך מיסה, לצ’לו ולפסנתר
SIMPLE SONG מתוך מיסה, לקול ולפסנתר
I HATE MUSIC – שבעה  שירים לקול ולפסנתר
TOUCHES – כורל, 8 וריאציות וקודה לפסנתר סולו
סילואט (גליל) לקול ולפסנתר
DREAM WITH ME – שיר לקול, צ’לו ולפסנתר

 

 

מידע על האירוע

ברנשטין היה בעיקר מלחין סימפוני. כמו מושא ההערצה שלו, מהלר, יצירתו הקאמרית משקפת בעיקר את רצונו של ברנשטין הבוגר לנגן עם חברים.

היצירות שיושמעו בקונצרט משקפות שלוש מגמות במכלול יצירתו הקאמרית של ברנשטין.

יצירות מוקדמות: את שלישיית הפסנתר כתב ברנשטין כאשר היה עדיין תלמיד באוניברסיטת הארוורד ב-1937. בהמשך ציטט קטע ממנה ב"יום בניו יורק". הסונטה לקלרנית נכתבה ב-1942 והיא היצירה הראשונה של ברנשטין שיצאה בדפוס. אפשר לזהות ביצירות האלו השפעות של קופלנד ושל אייבז, אבל הן מלודיות ודרמטיות ונגישות מאוד לאוזני המאזין.

יצירות מעובדות כמו המדיטציה לצ'לו, שעובדה מתוך המיסה המונומנטלית שכתב ברנשטיין לחנוכת "מרכז קנדי לאמנויות" בוושינגטון. את המדיטציה כתב ברנשטיין לבקשתו של חברו הטוב, הצ'לן מסטיסלב רוסטרופוביץ', שביצע אותה פעמים רבות ברחבי העולם. הכתיבה לצ’לו ביצירה נהדרת, ואפשר להרגיש את הכוח ואת העצמה הפיזית והרגשית שדרש ברנשטיין ממבצעיו. תפקיד הפסנתר משקף נאמנה את הפרטיטורה התזמורתית.

שירים לקול ולפסנתר שהם פרי האהבה הרבה של ברנשטין לנגינה קאמרית ולליווי זמרים; זו הייתה דרכו “להשתתף” במו ידיו (תרתי משמע) בעשייה מוזיקלית. ברנשטין (כדרכו כמעט) התייחס במידה מסוימת של צער לעובדה שהשירים שלו, שהפכו ל"להיטים" על במות הקונצרטים היו דווקא אלו שהטקסטים שלהם היו אירוניים ומצחיקים "אני שונאת מוזיקה אבל טוב לשיר" ומתכוני האפייה שהלחין.

* לכתיבת הטקסט הזה נעזרתי בקטעים מתוך ספרו של נורמן לברכט “המאסטרו”, מהאתר הרשמי של לאונרד ברנשטין ומראיון של גב’ אלסופ באתר הקארנגי הול.

ה"אדג'ו" המפורסם של ברבר נוגן בלווייתו של הנשיא רוזוולט ובהמשך נוגן באירועי הזיכרון לחללי המתקפה על מגדלי התאומים בניו יורק, ה-"9.11" בישראל,  ליווה פרק ה"אנגוס דאי" מתוך המיסה של באך את שידורי הטלוויזיה לאחר רצח יצחק רבין וכך נחרט בזיכרונם של רבים. ברנשטין בעצמו ניצח על ביצוע מרגש של הסימפוניה התשיעית של בטהובן לאחר נפילת חומת ברלין. מוזיקה שמתחברת להיסטוריה. גורל דומה נפל בחלקה של הסימפוניה "קדיש." ברנשטיין חיבר את היצירה – מוזיקה וטקסט – ב-1963 והיה בשלבי העריכה הסופיים כאשר נודע לו על רצח הנשיא קנדי בטקסס. הוא החליט להקדיש את הסימפוניה "לזכרו האהוב של ג'והן פ' קנדי."  אחת הסיבות המרכזיות להחלטתו של ברנשטין הייתה הטקסט של תפילת הקדיש המושר ביצירה, שכידוע אין בו אזכור של מוות, אלא אזכור של המילה חיים ודברי שבח והודיה ליושב במרומים. לאלה הוסיף ברנשטין טקסטים משלו. בחלוף השנים ערך את הטקסט מחדש לכדי ויכוח מנוגן, מושר ומדובר בין האדם לאלוהים, הרהורים על אמונה, על ספק ועל מוסר.

טווח מחיר

120 ש"ח

משך הקונצרט

כשעה וחצי כולל הפסקה

משך הקונצרט

כשעה וחצי כולל הפסקה

טווח מחיר

120 ש"ח

עקבו אחרינו