מנפרד הונק מנצח על “רקוויאם גרמני” מאת ברהמס

מנפרד הונק

תאריך

12.4.2019

יום שישי 11:00

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

מיקום

היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א

אולם

אולם הקונצרטים ע"ש לואי

אמנים

מנפרד הונק, מנצח 

סונהיי אים, סופרן 

שניאנג, בריטון 

המקהלה הפילהרמונית מפראג 

פרופ’ משה צוקרמן, מרצה 

תוכנית הקונצרט

ברהמס: רקוויאם גרמני

מידע על האירוע

"הדבר החשוב לי ביותר, הוא המשמעות שמאחורי המוזיקה, הסיפור שמאחוריה" – מנפרד הונק.

המנצח הנודע מנפרד הונק, מנהלה המוזיקלי של התזמורת הסימפונית של פיטסבורג חוזר לפילהרמונית לנצח על הרקוויאם הגרמני מאת ברהמס עם הסולנים – הסופרן סונהיי אים והבריטון שניאנג.

אפשר תמיד לסמוך על מלחינים שיספקו את "משפט המחץ" ביחס לעבודותיהם ולאישיותם של מלחינים אחרים. אנטונין דבוז'ק, איש שנון באופן כללי,  אמר לאחר ששמע והתפעל מה"רקוויאם הגרמני" של ברהמס: "איזה איש מדהים, איזו רוחניות, וזו יצירה שכתב איש שלא מאמין בכלום! אתאיסט גמור". דבוז'ק לא טעה בהרבה, ברהמס אכן לא היה איש דתי, אבל מסתבר שרגישות וכישרון מוזיקלי יכולים לתרום גם הם לכתיבת יצירה דתית עמוקה, משכנעת ואישית מאוד.

כתיבת הרקוויאם הגרמני השתרעה על פני חמש עשרה שנה. זו אחת היצירות שלהשלמתן נדרש הזמן הארוך ביותר, אפילו בהיסטורית הקומפוזיציה של ברהמס, שלא היה תמיד "קל-עט". סיפור כתיבתו של ה"רקוויאם הגרמני" יכול לחשוף משהו על תהליכי הלחנה ועל האופן שבו הופכת הקומפוזיציה לחומר ביד היוצר.

הסקיצות הראשונות לרקוויאם נכתבו כבר בשנת 1854, אלא שברהמס ייעד את החומר הזה להיות חלק מסונטה לפסנתר, שבהמשך הפכה לסונטה לשני פסנתרים ומאוחר יותר נגנזה, כשחומרים רבים ממנה שימשו לכתיבת הסימפוניה הראשונה. אלא שחלק קטן מהיצירה לפסנתר, מעין מרש אבל עגום ויפה, נותר "בלתי מנוצל". בתחילה חשב ברהמס להשתמש בו ביצירה קולית לזכרו של רוברט שומאן (מי ש"גילה" אותו והאיץ מאוד את הקריירה המקצועית שלו), אך היה זה מותה של אמו בשנת 1865, שתיים עשרה שנה לאחר שברהמס יצר את החומרים שהביאו לכתיבת הפרק, שהחזיר את ברהמס אל החלק הלא מנוצל של היצירה לפסנתר וגרם לו להפוך אותו למה שידוע היום בתור הפרק השני של הרקוויאם. עד מהרה הושלמו שישה מתוך שבעת הפרקים של היצירה, ובדצמבר 1867 בוצעו שלושה פרקים ממנה בביצוע בכורה בווינה. ידוע שבאותה השמעה ראשונה נכחה קלרה שומאן ונכח גם אביו של ברהמס. קהל המאזינים דמע נמרצות, קלרה התרגשה, אבל ברהמס האב, כך מספרים ההיסטוריונים, ישב חתום פנים במהלך ההאזנה ובסיום פלט: "היצירה (די) בסדר". כאמור, היה זה מותה של אמו של ברהמס שהיה המניע העיקרי לכתיבת היצירה ולאחר הביצוע בברמן במאי 1868 הוא החליט להוסיף פרק לסופרן ולמקהלה, שמילותיו לקוחות מפסוק 13 בפרק ס"ו בספר ישעיהו: "כאיש אשר אמו תנחמנו כן אנכי אנחמכם." בפסוקים אלו הסתיימה כתיבת הרקוויאם, שביצוע הבכורה השלם שלו התקיים בפברואר 1869, חמש עשרה שנה לאחר שנכתבו צליליו הראשונים.

טווח מחיר

180 - 515 ש"ח

משך הקונצרט

כשעה וחצי ללא הפסקה

משך הקונצרט

כשעה וחצי ללא הפסקה

טווח מחיר

180 - 515

עקבו אחרינו