Tarmo Peltokoski conducts Beethoven “Pastoral”
Daniel Lozakovich violinist
Daniel Lozakovich violinist
19:00 |
Sun
Tel Aviv
Charles Bronfman Auditorium, Tel AvivThe Lowy concert hall
approx 2 hours including intermission
210-610 nis
210-610 nis
approx 2 hours including intermission
20:00 |
Tue
Jerusalem
Jerusalem TheatreThe Sherover hall
approx 2 hours including intermission
270-485 nis
270-485 nis
approx 2 hours including intermission
20:00 |
Wed
Haifa
Baruch and Ruth Rappaport Center for Art and Culture, HaifaAuditorium
approx 2 hours including intermission
270-485 nis
270-485 nis
approx 2 hours including intermission
14:00 |
Fri
Tel Aviv
Charles Bronfman Auditorium, Tel AvivThe Lowy concert hall
approx 2 hours including intermission
200-540 nis
200-540 nis
approx 2 hours including intermission
Cantus Arcticus
Violin Concerto No. 1 “Distant light”
Symphony No. 6 “Pastoral"
הסימפוניה הפסטורלית של בטהובן היתה הפתעה ענקית אחרי הסימפוניה החמישית, שהייתה דוגמה של כתיבה בטהובנית אופיינית-אינטנסיבית, הירואית, טראגית – והיא סחפה את הקהל בדרמטיות העוצמתית שלה. ואחרי שיא כזה, אולי זה לא מפתיע שבטהובן רצה לכתוב משהו אחר לגמרי. נתחיל מזה שזו הפעם הראשונה שבטהובן באמת נתן שם לסימפוניה שלו (הוא הקדיש את השלישית לנפוליאון, ואז התחרט, ואז נתן את השם ״ארואיקה״ ככותרת משנה…). וזה לא סתם שם, אלא הצהרת כוונות של ממש: בטהובן לוקח אותנו למסע בטבע, דרך נוף פיוטי , סצנות כפריות, ריקודי איכרים, ואפילו סערה אחת גדולה. בטהובן משתמש בכלי התזמורת כדי לחקות סאונדים ספציפיים מהטבע, אפקט שמלחינים רבים השתמש בו מאוחר יותר (לדוגמה מוטיב הקוקיה שמופיע כאן לראשונה, וחוזר מאוחר יותר בסימפוניות של מהלר). בטהובן כתב את הסימפוניה הזו כבר ממש בעיצומה של התקופה הרומנטית, בה האמנות חגגה את האדם כאינדיבידואל, את החוויה הרגשית שלו, ואת הקשר שלו אל הטבע. בטהובן התאהב ברעיונות האלה והרגיש קרוב אליהם במישור האישי והאמנותי, והוא חוגג אותם בכל צליל בסימפוניה הזו. אבל בניגוד לסערת הרגשות המיוסרת שאפיינה את בטהובן, כאן הוא מלחין מוזיקה מלאת חן, שמחת חיים, אהבה לטבע והשתאות מהיופי האינסופי שלו.
המנצח הצעיר טרמו פלטוקוסקי ייתן את הפרשנות שלו לסימפוניה המיוחדת הזו, תוך שהוא מחבר אותה לשתי יצירות מהמאה ה-20 שנוגעות גם הן לקשר שבין האדם לטבע. הראשונה היא “קנטוס ארקטיקוס” של המלחין הפיני ראוטוורה, משנת 1972, יצירה קצרה ומיוחדת שנקראת גם “קונצ’רטו לציפורים ותזמורת”, וכפי שכותרת המשנה מרמזת, משלבת הקלטות של ציוץ ציפורים שהוקלטו בחוג הקוטב הצפוני, בחלק הצפוני ביותר של פינלנד (שהיא גם מולדתו של המנצח). חוץ מהקונצ’רטו לציפורים, פלטוקוסקי ינצח גם על קונצ’רטו לכינור יחד עם הכנר המבריק דניאל לוזקוביץ’. השניים יבצעו את הקונצ’רטו בפרק אחד “אור מרוחק” של המלחין פטריס ואסקס, אחד המלחינים הלטביים המוערכים ביותר החיים כיום, שהרבה מהיצירות שלו עוסקות בקשר הרוחני שבין האדם לטבע.