תוכנית מפתח

אודות

מפתח – תוכנית לחינוך מוזיקלי ולקשר עם הקהילה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית נוסדה ביוזמת התזמורת בשנת 2000.

מעל 20,000 ילדים, בני נוער ואוכלוסיות שונות מכל הגילאים לוקחים חלק במגוון פעילויות מידי שנה ונחשפים למוזיקה הקלאסית באמצעות מפגשים אישיים עם נגני התזמורת הפילהרמונית ובקונצרטים תזמורתיים באולמות הקונצרטים במקומות שונים בארץ.

מגן הילדים ועד המכללות והאוניברסיטאות, התזמורת מגיעה אל הקהל הצעיר במפגשים אינטימיים בכיתות, בקונצרטים ייחודיים המופקים במיוחד לבתי הספר בהיכל התרבות בתל-אביב, בפרויקטים קהילתיים, בכיתות אמן עם אמנים אורחים ועם נגני התזמורת ובהדרכה אישית.

התוכנית משרתת את כל אזרחי ישראל: יהודים, נוצרים ומוסלמים ובכך היא מעודדת פתיחות, סובלנות וכבוד הדדי.

פעילות תוכנית “מפתח” מתאפשרת בזכות תמיכתה הנדיבה של אגודת ידידי התזמורת הפילהרמונית בארצות הברית, בתמיכת קרן התזמורת הפילהרמונית הישראלית ובסיועה של גב’ סופי פיליפ – יובל חינוך בע”מ, עיריית תל אביב-יפו

פרטי התקשרות:
אירית רוב, מנהלת תוכנית “מפתח”
ד”ר דוצ’י ליכטנשטיין, מנהלת פדגוגית
טל. 03-6211759
פקס: 03-6211723
דוא”ל:  irit@ipo.co.il

 

תוכנית “מפתח” בפייסבוק   https://www.facebook.com/keyipo/
תוכנית “מפתח” באינסטגרם    https://www.instagram.com/ipo_keynote/

 

 

שאלות ותשובות

מדוע הוקמה תוכנית “מפתח”?
התוכנית הוקמה להשגת המטרות הבאות:

תרומה לקהילה ולשיפור האקלים החברתי בישראל על ידי שימוש בחינוך מוזיקלי ככלי לפיתוח יכולת הקשבה, סובלנות, סבלנות וכבוד לזולת.
הבאת המוזיקה הקלאסית לציבורים ולקהילות שאינם נחשפים אליה.
חשיפה של ילדים ובני נוער למוזיקה קלאסית בכלל ולתזמורת הפילהרמונית בפרט באמצעות תהליך מובנה של למידה והאזנה.
בניית קהל עתידי לתזמורת הפילהרמונית.

היכן פועלת תוכנית “מפתח”?
התוכנית פועלת בגני ילדים בתל-אביב, בבתי-ספר יסודיים בתל-אביב רבתי, בעמק יזרעאל ובנצרת, בבתי-ספר תיכוניים ופנימיות ברחבי הארץ, במכללות למורים ובקהילה.

למי מיועדת תוכנית “מפתח”?

לתלמידי גני ילדים:
תוכנית חינוך מוזיקלי לגני ילדים בתל-אביב-יפו. התוכנית כוללת השתלמות לגננות, 7 שעורי מוזיקה עם מנחה של תוכנית “מפתח”, מפגש עם נגני הפילהרמונית בגן וקונצרט קאמרי בהשתתפות 10 נגני התזמורת הפילהרמונית.
התוכנית בשיתוף עם עיריית תל-אביב-יפו, המחלקה לגני ילדים. חגית שחר גושר – מנהלת תחום תוכניות חינוכיות – אגף קדם יסודי, מנהל חינוך.

לתלמידי בתי-ספר יסודיים:
תלמידי כיתות א’-ב’-ג’ מקבלים תוכנית לימודים שנתית הכוללת 7-8 יצירות קצרות. המורה למוזיקה מלמד/ת את הרפרטואר, הרכב נגנים עם מנחה של תוכנית “מפתח” מגיעים למפגש מוזיקלי בכיתה ולסיכום תהליך הלמידה מגיעים התלמידים לאולם הקונצרטים ומאזינים לקונצרט קאמרי בביצוע 10 נגנים מהתזמורת הפילהרמונית הישראלית.

תלמידי כיתות ד’-ו’ לומדים מדי שנה שתי תוכניות, אחת בכל סמסטר. המורה למוזיקה מלמד/ת את הרפרטואר והרכב נגנים עם מנחה של תוכנית “מפתח” מגיעים למפגש מוזיקלי בכיתה. שיאו של תהליך ההכנה הוא ביציאה להיכל התרבות לקונצרט התזמורת הפילהרמונית הישראלית, פעמיים בשנה, לסיכום כל תוכנית.

אותם התלמידים משתתפים בתוכנית במשך מספר שנים. במהלך שנים אלה נלמדים מושגי יסוד במוזיקה, נבנית בהדרגה יכולת ההקשבה והריכוז של התלמידים, נערכת היכרות עם כלי התזמורת ומפגש אישי עם הנגנים בכיתות ונלמדות יצירות מופת ממיטב הרפרטואר של המוזיקה הקלאסית. שיאו של תהליך הלמידה הוא האזנה למוזיקה חיה – קונצרט התזמורת הפילהרמונית.

לתלמידי בתי-ספר תיכוניים:
תלמידי תיכון (שאינם בהכרח תלמידי מגמות מוזיקה) נהנים מקונצרט שנתי המופק במיוחד עבורם. תוכנית ההכנה כוללת מפגש עם מחנכי הכיתות, שני שעורי מוזיקה בכיתה עם מנחה של תוכנית “מפתח” ומפגש מוזיקלי בכיתה עם שלישיית נגנים מהפילהרמונית ומנחה. בתום התהליך מגיעים התלמידים להיכל התרבות לקונצרט התזמורת הפילהרמונית הישראלית. לפרטים נוספים לחצו כאן.

לנגנים צעירים, תלמידי מגמות מוסיקה ותלמידי קונסרבטוריונים:
ימי כלי מרוכזים, כיתות אמן עם מוזיקאים מהארץ ומהעולם, מועדון העתודה ועוד.

לתלמידי מכללות:
תוכנית מיוחדת לחשיפה למוזיקה קלאסית המותאמת לסטודנטים להוראה. עד עתה השתתפו בתוכנית תלמידי מכללת לוינסקי לחינוך וסמינר הקיבוצים. הם האזינו להרצאות הכנה, להרכבים קאמריים מתוך התזמורת ולקונצרטים של התזמורת בהיכל התרבות במהלך העונה.

 

כמה תלמידים משתתפים בתוכנית “מפתח”?

בשנת הלימודים תש”פ השתתפו בתוכנית:
1,297 ‏תלמידי מגמות מוזיקה וקונסרבטוריונים
1,253 תלמידי חט”ב ותיכון
3,953 ‏תלמידי כיתות א’-ג’
4,962 תלמידי כיתות ד’-ו’
2,900 תלמידי גני ילדים
60 מורים בביקור בקונצרטי הפילהרמונית, בתמיכת קרן יאר לזכרה של תמר רודיך

כיצד ניתן להשתתף בתוכנית?
ניתן לפנות למשרד תוכנית “מפתח” בכל שאלה. לרוצים להצטרף אנו מציעים פגישה אישית עם צוות התוכנית ע”מ ללמוד מקרוב על צרכי הפונים ולהתאים להם תוכנית.

מס’ הטלפון במשרדנו: 03-6211759.

 

כיצד ממומנת התוכנית?

תוכנית “מפתח” נתמכת על-ידי אגודת הידידים האמריקאית של התזמורת הפילהרמונית הישראלית AFIPO. חזרות וקונצרטים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית במסגרת תוכנית “מפתח” – באדיבות התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

גם קרן התזמורת הפילהרמונית הישראלית תומכת בתוכנית מפתח. תוכנית “מפתח” לבתי ספר יסודיים נתמכת גם על ידי קרן יאר לזכרה של תמר רודיך.

מהו שש-בש – ההרכב היהודי-ערבי הפועל במסגרת תוכנית “מפתח”?
שש-בש – ההרכב היהודי-ערבי בחסות התזמורת הפילהרמונית, הינו הרכב קאמרי מיוחד בו מנגנים יחדיו נגני תזמורת מובילים עם נגנים ערבים מן השורה הראשונה. ההרכב פועל בקרב תלמידי בתי-ספר ובקהילות השונות, מקיים מפגשי הכנה וקונצרטים ומופיע בפסטיבלים שונים בארץ ובחו”ל.

 

 

אירועים

 

 

תחת מגבלות הקורונה הפיקה תוכנית מפתח סרטונים בהשתתפות הרכבים מתוך התזמורת הפילהרמונית ומנחי תוכנית מפתח. הסרטונים נועדו לסייע למורות ולמורים למוזיקה בעבודתם בכיתות, עד ששוב יתאפשרו ביקורי הנגנים בבתי הספר. בסרטונים מנגנים הנגנים עיבודים של היצירות שנבחרו לשנה זו, ישנן שיחות בין המנחה לנגנים ואף שאלות של ילדים שצולמו לחוד.

על מנת לעודד תלמידים מנגנים בכל הרמות אנו מציעים מפגשי זום קצרים בין נגני התזמורת לתלמידים בכיתות. במפגש יכינו התלמידים קטעי נגינה ונגן או נגנית מהתזמורת יקשיבו, יגיבו, ידגימו וישוחחו עם התלמידים. זהו מפגש אישי ומשמעותי ומעורר את עניינים של התלמידים. פנו אלינו באמצעות המורה למוזיקה בביה”ס על מנת לתאם מפגש.

השנה לראשונה יצא לדרך קורס עריכה והנחיית קונצרטים ויוזמות מוזיקליות בקהילה, בשיתוף פעולה בין ביה”ס למוזיקה בוכמן-מהטה, אוניברסיטת תל-אביב, משרד החינוך – מפמ”ר החינוך המוזיקלי ותוכנית מפתח. לאור האילוצים, התחלנו את הקורס במפגשים בזום וכאשר יתאפשר נשוב להוראה בשיעורים פרונטליים ומפגשי-סדנה בביה”ס בוכמן-מהטה. הקורס הינו שנתי ופתוח לסטודנטים מהאקדמיה (מזכה בקרדיט לסטודנטים ומוכר לגמולי השתלמות למורים) ולמורים למוזיקה, מנהלי קונסרבטוריונים ולמובילים בקהילות שונות. בקורס 25 משתתפים מכל הארץ.

יסודיים

 

 

תוכנית “מפתח” לבתי-הספר היסודיים פועלת מתוך העיקרון המנחה שהקונצרט הוא שיאו של תהליך ההכנה.

התוכנית בנויה על רצף של שלוש שנים שבמהלכן נלמדים מושגי יסוד במוזיקה, נבנית בהדרגה יכולת ההקשבה והריכוז של התלמידים, נערכים היכרות עם כלי התזמורת ומפגש אישי עם הנגנים בכיתות ונלמדות יצירות מופת ממיטב הרפרטואר של המוזיקה הקלאסית. בכל שנה לומדים התלמידים שתי תוכניות (תוכנית אחת בכל סמסטר) ומאזינים לשני קונצרטי בוקר של התזמורת. בין התוכניות שנוגנו במסגרת תוכנית “מפתח” לכיתות ג’-ו’ בשנים האחרונות: “פיאסטה ספרדית”, “מוסיקה ממזרח וממערב”, “קלאסיקה וינאית: היידן, מוצרט, בטהובן”, “צלילים מספרים אגדות” ו”הפילהרמונית רוקדת”.

בתום 3 שנות לימוד במסגרת תוכנית “מפתח” מקבל כל תלמיד תעודה המפרטת את כל היצירות שלמד.

תוכנית “מפתח” ממשיכה לבנות מתווים למרות אווירת אי הוודאות העוטפת אותנו, ומתוך תקווה ששעה מאתגרת זו הנה הזדמנות לחשיבה רפלקטיבית ויוצרת.

תוכניות “מפתח” לשנת הלמודים תשפ”א – כיתות ג’-ו’

במסגרת תוכנית לימודים שנתית לומדים התלמידים בכל סמסטר יצירות סימפוניות ממיטב ספרות המוזיקה. במהלך כל סמסטר מתקיים מפגש הכנה בין כתלי בית הספר, בביצוע שלישיית נגנים ובהנחיית מנחה שהוכשר לתפקיד זה. לסיכום תהליך הלמידה מאזינים התלמידים לשני קונצרטים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית באולם הקונצרטים.

סמסטר ראשון: “תמונות בתערוכה” מאת מודסט מוסורגסקי
התוכנית כוללת:
1 .מפגשי זום עם קבוצות מורים לפי מועדי בחירה שונים
2 .העברת חמרי עיון והקלטות
3 .סרטונים תומכי למידה: בביצוע נגן ומנחה כבסיס לעבודה אינטראקטיבית עם התלמידים
4 .סרטונים תומכי למידה: בביצוע שלישיית נגנים ומנחה כבסיס אינטראקטיבי עם התלמידים
5 .מפגש עם שלישיית נגנים ומנחה בכתות – המפגשים יתקיימו אם תבוטל החלוקה לקפסולות

סמסטר שני: “צלילים מספרים אגדות”:
ג’יאקומו רוסיני – הפתיחה לעורב הלקחן”
פיוטר איליץ’ צ’ייקובסקי – סוויטת “מפצח האגוזים”
לורין מאזל – “העציץ הריק”

התוכנית כוללת:
1 .מפגשי זום או מפגשי קבוצות מורים לפי מועדים שונים
2 .העברת חומרי למידה והקלטות
3 .מפגש כתתי עם שלישיית נגנים ומנחה – המפגשים ייקבעו בהמשך, בהתאם להנחיות.
4 .קונצרט מסכם בהיכל התרבות באמצע חודש מאי 2021, תאריך יפורסם בהמשך.

תוכנית “מפתח” לשנת הלמודים תשפ”א – כיתות א’-ב’ 

“מוזיקה על פני המים“

ג’ורג’ פ. הנדל – “אלה הורנפייפ” מתוך הסוויטה ברה מז’ור “מוזיקה על פני המים”
ג’וליו בריקיאלדי – פתיחה, נושא וואריאציות מתוך “קרנבל בונציה”
אנטוניו ויואלדי – פרק ראשון מתוך “החורף”, “ארבע העונות”
אנטוניו ויואלדי – פרק ראשון מתוך “האביב”, “ארבע העונות”
ז’אק אופנבך – ברקרולה מתוך האופרה “סיפורי הופמן”
פיוטר איליץ’ צ’ייקובסקי – “ריקוד הברבורים” מתוך “אגם הברבורים”
פרנסיס פולנק – פרק ראשון – רונדו מתוך “האיילות”
מוטיב המים בזמר העברי:
עלי באר, מילים: ח. נ. ביאליק, לחן: שרה לוי תנאי
שיר לנגב, מילים: אברהם שלונסקי, לחן: אלכסנדר אוריה בוסקוביץ
יום יום אל הים, מילים: פנחס (אלעד) לנדר, לחן: דניאל סמבורסקי

התוכנית כוללת:

1 .מפגשי זום עם קבוצות מורים ולפי מועדים שונים לבחירה
2 .העברת חמרי עיון והקלטות
3 .סרטונים תומכי למידה: בביצוע נגן ומנחה כבסיס לעבודה אינטראקטיבית עם התלמידים
4 .סרטונים תומכי למידה: בביצוע שלישיית נגנים ומנחה, כבסיס אינטראקטיבי עם התלמידים
5 .מפגשי הכנה בביצוע שלישיית נגנים ומנחה בכיתות
6 .קונצרט מסכם בביצוע עשיריית נגנים ומנחה – יתקיים בחודש מרץ 2020

 

 

תיכוניים

 

קונצרט מיוחד לתלמידי תיכון
תלמידי תיכון שאינם תלמידי מגמות מוזיקה, מוזמנים להצטרף לתוכנית “מפתח” לתיכונים. לאור העיקרון המנחה שהקונצרט הוא שיאו של תהליך ההכנה, מקבלים התלמידים תוכנית הדומה במהותה לתוכנית לבתי-הספר היסודיים.

שלב ראשון – מפגש הכנה של מנהלות התוכנית עם מחנכי הכיתות. במפגש נידונים נהלי ההגעה והכניסה להיכל התרבות, הנחיות לשיחה עם התלמידים טרם בואם לקונצרט והזכרת הקודים של התנהגות באולם הקונצרטים.

שלב שני – שני שיעורי הכנה בכל כיתה, לכל כיתה בנפרד. בשיעורים מושמעות היצירות שתושמענה בקונצרט ונלמד מידע חשוב על המלחין ועל המרכיבים המוסיקליים של כל יצירה.

שלב שלישי – מפגש הכנה בכיתה במהלך החודש שלפני הקונצרט. למפגש יוצאים הרכבים מתוך התזמורת (חמישיות או שישיות) יחד עם מנחה מהמדרשה למוזיקה.

שלב רביעי – התלמידים מגיעים לקונצרט התזמורת הפילהרמונית בהיכל התרבות בתל-אביב ומאזינים ליצירות המוכרות להם בקונצרט בוקר של התזמורת. הקונצרט מותאם לגיל המאזינים, אורכו כשעה והוא מוסבר ע”י מנחה. בדרך-כלל משולבים בקונצרט סולנים צעירים, בני גילם של המאזינים.

 

קונצרט התזמורת לתלמידי חטיבות ביניים ותיכון

“חלומות בהקיץ”
בתוכנית פרקים מתוך:
הקטור ברליוז – הסימפוניה הפנטסטית
פליקס מנדלסון – חלום ליל קיץ

מפגשי הכנה בכיתות יתקיימו בחודשים דצמבר-ינואר.
הקונצרטים יתקיימו ב-24 בינואר 2021 בהיכל התרבות, תל-אביב

 

אפשרויות נוספות לתלמידי תיכון ולנגנים צעירים

מועדון העתודה הפילהרמונית
ההצטרפות למועדון העתודה מקנה תמורת תשלום אחד שנתי בסך 200 ₪, כניסה לכל הקונצרטים של התזמורת הפילהרמונית בתל-אביב, חיפה וירושלים, במשך כל העונה, על בסיס מקום פנוי. המועדון פתוח לתלמידי כיתות ז’ – י”ב.

חברות במועדון העתודה הפילהרמונית מקנה גם הנחות לקונצרטים במוזיאון תל-אביב לאמנות (כרטיס ב-40 ₪ בערב הקונצרט) והנחה בסך 10% ברכישת תווים בחנות “אור-תו” בתל-אביב. כמו כן, מבוגר מלווה זכאי לרכוש כרטיס לקונצרט בהנחה של 25% (20% לקונצרטים מיוחדים).

להרשמה ולתשלום לחצו כאן. כרטיס החברות ישלח לביתכם בצירוף תוכנית הקונצרטים השנתית.

 

גני ילדים

תוכנית חינוך מוזיקלי לגני ילדים בתל-אביב-יפו

במסגרת התוכנית ילמדו הילדים מבחר יצירות מופת (מוזיקה כלית ושירים) המתאימות באורכן ובתוכנן לגיל התלמידים.

את תהליך ההוראה של התוכנית בגן יוביל צוות המנחים של תוכנית “מפתח” המתמחה, בין היתר, בהוראת מוזיקה בגיל הרך, בעריכה ובהנחיית קונצרטים.

מבנה התוכנית

  • מפגש הכנה לגננות
  • שבעה שיעורי מוזיקה עם מנחה בגן, בנוכחות הגננת והסייעת
  • מפגש מוזיקלי בגן בהשתתפות מנחה ונגן/ית מהתזמורת הפילהרמונית, לקראת תום תהליך הלמידה
  • קונצרט קאמרי בהשתתפות עשרה נגנים מהתזמורת הפילהרמונית הישראלית

התוכנית הנה פרי שיתוף פעולה בין תוכנית “מפתח” לבין המחלקה לגני ילדים בעיריית תל אביב-יפו. מנהלת תחום תוכניות חינוכיות, מנהל חינוך, עיריית תל-אביב-יפו: חגית שחר גושר.

 

קורס אקדמי

 

בשנה”ל תשפ”א נפתח לראשונה קורס עריכה והנחיית קונצרטים ויוזמות מוזיקליות בקהילה, בשיתוף פעולה בין ביה”ס למוזיקה בוכמן-מהטה, אוניברסיטת תל-אביב, משרד החינוך – מפמ”ר החינוך המוזיקלי ותוכנית מפתח. לאור האילוצים, התחלנו את הקורס במפגשים בזום וכאשר יתאפשר נשוב להוראה בשיעורים פרונטליים ומפגשים אישיים בביה”ס בוכמן-מהטה. הקורס הינו שנתי ופתוח לסטודנטים מהאקדמיה (מזכה בקרדיט לסטודנטים ומוכר לגמולי השתלמות למורים) ולמורים למוזיקה, מנהלי קונסרבטוריונים ולמובילים בקהילות שונות. בקורס 25 משתתפים מכל הארץ.

הקורס הייחודי ליוזמות בחינוך מוזיקלי בראייה קהילתית יעסוק במערכי שיעור, בניית תוכניות קונצרטים, יוזמות קהילתיות ועוד. הוא יאפשר למשתתפים ללמוד מהנסיון העשיר של תוכנית “מפתח” במשך 20 שנות פעילותה וכן לשמוע מרצים מדיסציפלינות שונות – מורים למוזיקה, מוזיקולוגים, מנחי קונצרטים, פסיכולוגים, כותבים ויוצרים. מרצי הקורס הם: אביטל גפן, איה גל, אירית רוב, ד”ר אמירה ארליך, בצלאל קופרווסר, ד”ר דוצ’י ליכטנשטיין, דורי פרנס, ד”ר דיתי רונן, ד”ר דפנה כהן, דפני בן עוזר, פרופ’ ורוניקה כהן, ד”ר חנה אג’יאשווילי, לי גאון, לנה נמירובסקי, ד”ר מייסלון דלאשה, ד”ר מיכאל שנהב, ד”ר מיכל ינקו, נועם אברהמי, ד”ר ניר מיכאלי, ד”ר נעמי פרל, סיגלית שלו, ד”ר צבי בקרמן, צבי עמלי, פרופ’ קלאודיה גלושנקוף, רוני פורת, שלומית מדר, פרופ’ תומר לב.

 

 

שש-בש – ההרכב היהודי-ערבי בחסות התזמורת הפילהרמונית הישראלית

 

ההרכב היהודי-ערבי הוקם בשנת 2000 במסגרת תוכנית “מפתח” – תוכנית החינוך של התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

ההרכב נוסד מתוך אמונה כי מוזיקה היא שפה המקשרת בין הלבבות, וביכולתה לבנות גשר אמתי בין העמים. הנגינה ההרמונית ושיתוף הפעולה בין הנגנים מבטאים את הכבוד ההדדי שהם רוחשים זה לתרבותו של זה.

חברי ההרכב, המשלב בתוכו שלושה נגני התזמורת הפילהרמונית עם ארבעה נגנים ערבים מן השורה הראשונה, מבצעים רפרטואר נבחר ממיטב הספרות המערבית והמזרחית.
נגני ההרכב: אלפרד חג’אר – נאי, בועז מאירוביץ’ – חליל, סמי ח’שיבון – כינור מזרחי, סעידה בר-לב – כינור וויולה, ד”ר מיכאל מארון – עוד, אורי ארבל – קונטרבס, בשארה נדאף – כלי הקשה

מלבד הופעותיו בקונצרטים בארץ ובחו”ל, פעיל ההרכב בבתי ספר יהודים וערבים ובקהילות באזור עמק יזרעאל ונצרת, בשיתוף עם בית האמנויות עמק יזרעאל.

במפגשים עם תלמידים בבתי-הספר לומדים התלמידים להכיר מקרוב את הכלים השונים ומתוודעים אל הנגנים ואל היצירות. הם לומדים מושגי יסוד במוסיקה המערבית והמזרחית כאחד. ההרכב הופיע בבתי-ספר בתל אביב, יפו, אור יהודה, נצרת ובאיזור עמק יזרעאל: במרחביה, גניגר, מנשיה זבדה, בית זרזיר וגריפאת.

בחודש מאי 2003 בוצעה בבכורה עולמית יצירה שהוזמנה במיוחד עבור ההרכב היהודי-ערבי כסולן עם התזמורת הפילהרמונית כולה – יצירתו של המלחין גיל שוחט “המנון לאושר”. למעלה מ-4,000 תלמידים השתתפו במפגשי ההכנה בבתי הספר, וכשיאו של תהליך הלמידה וההיכרות עם החומר המערבי והמזרחי באו להיכל התרבות בתל אביב להאזין להרכב ולתזמורת בתוכנית מגוונת של “מוסיקה ממזרח וממערב”.

התוכנית “מוזיקה ממזרח וממערב” נוגנה שוב, עם שינויים קלים ברפרטואר, לתלמידי כתות ה’-ו’ שהשתתפו בתוכנית “מפתח” בשנה”ל תשס”ה. 3,000 תלמידים האזינו לנגינת ההרכב עם התזמורת הפילהרמונית כולה בהיכל התרבות בתל אביב.

מלבד עבודתו המוזיקלית-חינוכית במסגרת תוכנית “מפתח”, הופיע ההרכב באירועים יוקרתיים בארץ ובחו”ל כגון: קונצרט במוזיאון האיסלם בירושלים, בסדרת המוזיקה הקאמרית של התזמורת הפילהרמונית במרכז ענב בת”א, בקונצרט מיוחד במסגרת פסטיבל טנגלווד וכן כאורח בקונצרט בקרנגי הול בניו-יורק במסגרת פסטיבל JVC.

ארבע בכורות ישראליות ביצע ההרכב בשנת 2004 ליצירות שהוזמנו במיוחד עבורו ע”י תוכנית “מפתח”. היצירות בוצעו הן בחג המוזיקה הישראלית והן בביאנלה למוסיקה בת זמננו במוזיאון תל אביב לאמנות באוקטובר 2004.

בחודש יוני 2005 יצא ההרכב היהודי-ערבי לסיור קונצרטים בארה”ב. שלושת הקונצרטים שניגן בלוס אנג’לס, סן פרנסיסקו ובחוף המזרחי זכו להצלחה רבה.

בחודש ספטמבר 2005 יצא ההרכב לסיור קונצרטים קצר בגרמניה, ובנובמבר הופיע בפסטיבל העוד בירושלים בו זכה בפרס על איכות הביצוע.

בספטמבר 2006 הקליט ההרכב דיסק ראשון מיצירותיו, ובנובמבר 2006 ניגן יחד עם הזמרת חיה סמיר שני קונצרטים מיוחדים עם התזמורת הפילהרמונית, תחת שרביטו של מאסטרו זובין מהטה.

בשנה”ל תשס”ח פעל ההרכב בבתי ספר שונים ברמלה ובסמינר של “ילדי השלום” וערך מפגשי הכנה וקונצרטים. בחודש מרץ 2008 ניגן ההרכב קונצרטים במסגרת פסטיבל המוסיקה בפורצהיים, גרמניה וזכה להצלחה רבה. במסגרת הפסטיבל אף קיימו חברי ההרכב סדנאות לבני נוער.

בדצמבר 2008 הופיע ה‏הרכב היהודי-ערבי בקונצרט עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית במסגרת פסטיבל “צלילים במדבר” בשדה בוקר.

בנובמבר 2009 יצא ההרכב לסיור קונצרטים בלונדון ולקח חלק בקונצרט שנערך שם מטעם האו”ם. כמו כן הופיע בארמון וינדזור באירוע שנערך בחסות הנסיך פיליפ. בBBC- בלונדון הוקדשה להרכב תוכנית שלמה בשידור חי. בעונת 2010-2011 הופיע ההרכב בעיקר בקונצרטים בחו”ל: בפסטיבל בשטוטגרט, שם גם קיימו פעילות חינוכית בבי”ס תיכון מקומי, בסיור קונצרטים בארה”ב (אפריל 2011) ובשוויץ (מאי 2011). את הקלטת הקונצרט בברן, שוויץ.

בעונת 2011-2012 השתתף ‏ההרכב היהודי-ערבי בקונצרט “מפתח” לתיכונים “מזרח מערב” וניגן יחד עם התזמורת הפילהרמונית. בנוסף, קיים ההרכב תוכנית לימודים מיוחדת ביפיע (נצרת) במהלך שנת הלימודים תשע”ב. בפברואר 2012 הופיע ההרכב בפסטיבל “Sounds of Israel” בהמבורג, גרמניה וקיים שם תוכנית חינוכית בבתי-ספר יסודיים ותיכוניים.

בחודש נובמבר 2012 ניגן ההרכב קונצרט במסגרת סדרת הקונצרטים של הבנק הבינלאומי

באפריל 2013 יצא ההרכב היהודי-ערבי לסיור קונצרטים בארצות הברית וזכה להצלחה אדירה. ההרכב הופיע באוניברסיטת Soka בקליפורניה, באוניברסיטת Oral Roberts וכן ב-Jazz Hall of Fame באוקלהומה, בפני קהל של אלפי סטודנטים נלהבים.

במאי 2013 חזר ההרכב וניגן את התוכנית “מזרח מערב” יחד עם התזמורת הפילהרמונית. לתוכנית האזינו 7,000 תלמידים מבתי ספר יסודיים ברחבי הארץ.

התוכנית “מזרח, מערב ומה שבמרחב שלנו” עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית נוגנה שוב בפברואר 2015 ובמאי-יוני 2017.

 

הופעות נבחרות בשנים האחרונות

פברואר 2012 – פסטיבל “Sounds of Israel” ופעילות חינוכית בהמבורג, גרמניה

מאי 2011 – סיור קונצרטים בשוייץ

אפריל 2011 – סיור קונצרטים בארה”ב

ספטמבר 2010 – קונצרטים ופעילות חינוכית בשטוטגרט, גרמניה

נובמבר 2009 – סיור קונצרטים בלונדון: הופעה בקונצרט שנערך מטעם האו”ם; הופעה בארמון וינדזור באירוע שנערך בחסות הנסיך פיליפ.

בחנוכה, 21 בדצמבר 2008, הופיע ‏ההרכב היהודי-ערבי יחד עם התזמורת הפילהרמונית בפסטיבל “צלילים במדבר” ‏בשדה בוקר.

אפריל 2013 – סיור קונצרטים בארה”ב: קונצרט באוניברסיטת Soka בקליפורניה, קונצרט באוניברסיטת Oral Roberts וב-Jazz Hall of Fame באוקלהומה.

מאי 2013 – קונצרטים בפני 7,000 תלמידי בתי ספר יסודיים, עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בתוכנית “מזרח מערב”.

פברואר 2015 – קונצרטים בפני תלמידי בתי ספר תיכוניים, עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בתוכנית “מזרח מערב”.

 

פרס הסובלנות של פורום התרבות האירופי להרכב היהודי-ערבי

ב-15 ביולי 2007 התקיים בהיכל התרבות טקס הענקת פרס הסובלנות מטעם הארגון הגרמני KulturForum Europa. הפרס הוענק להרכב היהודי-ערבי הפועל בחסות התזמורת הפילהרמונית מטעם תוכנית “מפתח”.

פרס התרבות של אירופה מוענק מזה 15 שנים על ידי פורום התרבות האירופי ליחידם ולמוסדות שתרמו לקידום זכויות אנוש, חוק ומשפט, דמוקרטיה ודו-שיח בין תרבויות. הפורום, שנוסד ב-1992 בידי מר הנס דיטריך גנשר, לשעבר שר החוץ של גרמניה, מורכב ממדינאים, ממדענים, מאמנים ומהוגי דעות מובילים באירופה. פרס התרבות של אירופה כולל גם פרס מיוחד לסובלנות.

 

 

נגנים צעירים

 

המפגש הארצי לתלמידי מגמות מוזיקה תשפ”א

מפגש נגני כלי הקשה לזכרה של רותי גוטסמן

אירוח תזמורות נוער על במת היכל התרבות
מידי שנה מארחת התזמורת הפילהרמונית סולנים צעירים, תזמורות נוער והרכבים שונים על בימת היכל התרבות. לנגנים הצעירים ניתנת הזדמנות להופיע על במה מכובדת בפני קהל רב וקהל המנויים של התזמורת הפילהרמונית זוכה להכיר את מוזיקאי העתיד.

 

 

חדר מורים

 

חדר מורים מתארח – חדרי מורים בקונצרטי התזמורת הפילהרמונית

תוכנית ״חדר מורים מתארח״ מתקיימת בסיוע תרומת קרן יאר לזכרה של תמר רודיך.

תוכנית “מפתח” מציעה לחדר המורים בבית-ספר המשתתף בתוכנית ביקור בקונצרט התזמורת הפילהרמונית. מטרת הביקור – חשיפה של כלל המורים בבית-הספר אל החוויה בה מתנסים הילדים כאשר הם באים לשמוע את התזמורת במסגרת תוכנית “מפתח”.

עפ”י העקרון של הכנה והכרות עם חומר הקונצרט מוזמנים המורים למפגש מקדים בערב הקונצרט. המורים שומעים הרצאה על רפרטואר הקונצרט ובמידת האפשר פוגשים את המנצח או את אחד הסולנים. כך הם מקבלים מושג ורקע על תוכנית הערב.

המורים נשארים להאזין לקונצרט התזמורת, הרפרטואר מתאים למפגש ראשון עם עולם המוזיקה הקלאסית.

משרד תוכנית “מפתח” עומד לרשותכם לבחירת התוכנית והמועד המתאימים לכם.

מאסטרו קנת נגנו נפגש עם מורים למוזיקה, יוני 2014
מאסטרו נזדה נפגש עם מורים למוזיקה, יוני 2015

מאסטרו קנת נגנו נפגש עם מורים למוזיקה, יוני 2014מ
אסטרו קנת נגנו נפגש עם מורים למוזיקה, יוני 2014

 

חומרי למידה
חומרי הלמידה הם מדריכי האזנה מתודיים להעשרת המורה למוזיקה להוראת הרפרטואר בכיתה. מדריכי ההאזנה כוללים:

רקע על התקופה, הסגנון והמלחין.
ניתוח יצירות עם הדגמות מתוך הפרטיטורות.
מעקב בעת ההאזנה.
מגוון הצעות מתודיות ליישום בדרכי ההוראה.

אתר חומרי הלמידה יתעדכן בקרוב

 

 

עקבו אחרינו