fbpx
בית>פעם ראשונה בקונצרט? שאלות ותשובות

פעם ראשונה בקונצרט? שאלות ותשובות

מהי סימפוניה ומהו קונצ’רטו?

סימפוניה וקונצ’רטו הם שני מבנים מוזיקליים נפוצים, ויצירות רבות שמנגנת התזמורת לאורך העונה הם סימפוניות וקונצ’רטי..

סימפוניה היא יצירה תזמורתית, בה התזמורת כולה מנגנת יחד. היא בנויה לרוב מארבעה פרקים, ולעתים היא שואבת השראה מיצירה ספרותית, ממקורות דתיים ועוד. מקור המילה ביוונית – סינ (יחד), פוניה (קולות, צלילים).

קונצ’רטו הוא יצירה המעמידה במוקד כלי סולו או כמה כלי סולו, ותזמורת, כשביניהם מתקיים מעין דיאלוג. היצירה בנויה לרוב משלושה פרקים. מקור המילה באיטלקית, ופירושה ‘פעילות משותפת’.

האם אזהה את המוזיקה?

התזמורת מנגנת רפרטואר מגוון עד מאוד לאורך העונה. חלק מהיצירות מוכרות לציבור הרחב – לעתים בשל השימוש בהן בסרטים, בתכניות טלוויזיה ועוד, אחרות מוכרות לחובבי מוזיקה קלאסית, ואחרות מוכרות רק למי שעוקבים אחרי יצירותיו של מלחין מסום.

בתכנייה מפורסמות היצירות לפי סדר ביצוען בקונצרט; כך ניתן לעקוב אחרי היצירות המנוגנות. בין פרק לפרק של יצירה ישנה אתנחתא קלה, ובין יצירה ליצירה יורד המנצח מהבימה, ולעתים נעשים שינויים בהרכב התזמורת שעל הבמה. שינויים אלה כוללים, בחלק מהמקרים, גם העלאתו או הורדתו של הפסנתר,  באמצעות מעלית מיוחדת המותקנת על בימת היכל התרבות.

כיצד למצוא עוד מידע על המוזיקה שאשמע בקונצרט?

מרבית היצירות שמבוצעות על ידי הפילהרמונית הן יצירות שמבוצעות לאורך עשרות ומאות שנים, הן ב”פילהרמונית” והן בתזמורות אחרות ברחבי העולם. לכן ניתן למצוא ביצועים קודמים של היצירות באתר ‘יוטיוב’ ובאתרי רשת נוספים. כך גם ניתן לצפות בסולנים האורחים.

חומר הרקע המרכזי שאנו מציעים בכל קונצרט הוא חוברת התכנייה. חוברת זו, הנכתבת על ידי הצוות המקצועי של התזמורת, וכוללת גם מאמרים והרחבות פרי עטם של מוזיקולוגים, חוקרים ומבקרים, פורשת מידע עשיר ומגוון על הרקע לכתיבת היצירות, על סיפורו האישי של המלחין, ועל תולדות היצירה וביצועיה השונים לאורך השנים.

את התכנייה המפורטת ניתן לרכוש בערב הקונצרט.

מה ללבוש?

קונצרט בהחלט יכול להיות ערב מיוחד ומרגש, אבל למרות הדימוי המכופתר והמהודר אין קוד לבוש קשוח בקונצרטים של התזמורת הפילהרמונית. אתם מוזמנים להתלבש באופן שנוח לכם. ג’קטים ועניבות אינם פריטי חובה. חלק מהצופים בהחלט מתלבשים באופן חגיגי במיוחד, אחרים מגיעים הישר מיום עבודה כשהם לבושים בבגדי היום יום שלהם.

מה קורה אם מאחרים?
אם הגעתם לאחר שהקונצרט כבר החל, יפנו אתכם הסדרנים אל הגזוזטראות מהן תוכלו לראות את התזמורת ולהקשיב למוזיקה המתנגנת. בסיום היצירה תוכלו למהר ולהגיע למקומותיכם המקוריים.

האם יש כללי התנהגות שעליי להכיר?
כל כללי ההתנהגות הבסיסיים תקפים כמובן גם באולם קונצרטים. אך מאחר וחווית הקונצרט היא חווית האזנה יש שני דברים עיקריים שיש לתת עליהם את הדעת:

במוזיקה קלאסית לשקט יש משמעות רבה. החלל בין חלקי היצירה, הפסקה או אפילו רגע מעבר שקט עשוי לייצר אפקט רגשי עצום. מאזיני קונצרטים מנסים לא לקלקל את הרגעים הללו. אולם הקונצרטים נבנה תוך מחשבה מקסימלית על אקוסטיקה, כך שגם הצליל העדין ביותר יישמע ברחבי כל החלל העצום. זאת מתוך רצון שחווית ההאזנה תהיה שלמה ורגישה לכל ניואנס. למוזיקה זה נהדר, אך כל כחכוח גרון, צליל תנועת תכשיטים, לחישות, טלפונים ניידים וכיו”ב – נשמעים גם הם בעוצמה רבה.

האם מותר להשתמש בטלפון הנייד בעת קונצרט?
, תלוי לאיזו מטרה: כדי לראות מה השעה – אפשר, כדי לבדוק האם השמרטף במצוקה – עדיין לגיטימי להציץ בטלפון, אבל חשוב לזכור: אם המכשיר מושתק ואינו מצלצל, הרי שהמסך המואר ותזוזות שלכם בהחלט יכולים לפגום בהנאתם של שכנכם למושב. לכן, אם אין מדובר בנסיבות רפואיות קריטיות במיוחד, מומלץ מאוד להימנע מכל שימוש בטלפון הנייד.

מתי למחוא כפיים?

למחיאות הכפיים חלק חשוב בדיאלוג בין הקהל לתזמורת ולסולנים. הן מביעות תודה, הערכה והתרגשות. כלל האצבע אומר כך: מחיאות כפיים סוערות – בסוף הקונצרט, מחיאות כפיים נרגשות – בסוף כל יצירה. הכל, כמובן, אם אהבתם את הביצוע והמוזיקה נגעה ללבכם.

אם הסולן ריגש אתכם באופן יוצא דופן – אתם מוזמנים לבקש ממנו לבצע הדרן – יצירה קצרה נוספת לבחירתו, שאינה מופיעה בתכניה. מחיאת כפיים בקצב אחיד היא הדרך של הקהל לבקש את ההדרן. וחשוב לא פחות: אחרי ההדרן – מחיאות כפיים סוערות!

אם אתם חוששים להיות הראשונים שמוחאים כפיים בטעות פשוט חכו כמה שניות, ותראו מה עושים האנשים מסביבכם

האם מותר לצלם או להקליט במהלך הקונצרט?

קונצרט הוא אכן אירוע מרגש, ובהחלט ייתכן שתרגישו צורך לתעד אותו. עם זאת, כמו כל מופע אמנות, הקונצרט מוגן בזכויות יוצרים; בנוסף, צילומים יכולים להפריע למהלך התקין של הקונצרט.

לכן, הצילום וההקלטה במהלך הקונצרט אסורים בהחלט.

עם זאת, ניתן (ואף רצוי) לצלם ולהצטלם לפני הקונצרט ולאחריו, ולשלוח את תמונותיכם לחברים ולקרובים, ואף לפרסם ולתייג ברשתות החברתיות השונות.