fbpx

מרים הרטמן

מרים הרטמן

באיזה גיל התחלת לנגן?
התחלתי לנגן בכינור ופסנתר בגיל 5, אבל הוריי כבר הספיקו לבחון את ידיי בגיל שישה חודשים ובאותו זמן גם קנו לי ויולה. היא חיכתה לי מתחת למיטה עד שהייתי מספיק גדולה בכדי לנגן עליה.

באיזה גיל הבנת שאת/ה רוצה להמשיך בקריירה מוזיקלית?
לא בהכרח החלטתי במודע שתהייה לי “קריירה” מוסיקלית, יותר נכון לומר שמאז ומתמיד ידעתי שמוסיקה תחלחל ותשפיע על כל חיי. להתפרנס ממה שאת אוהבת זו זכות.

ספר/י על רגע בלתי נשכח עם הפילהרמונית
לנגן את “התקוה” עם התזמורת בוורשה אחרי ביקור באושוויץ. הרגע ההוא חידד ואישר לי את הכובד והמשמעות לסיבה שהתזמורת הפילהרמונית היא שגרירת התרבות החשובה ביותר של מדינת ישראל.

מה את/ה אוהב/ת לעשות מחוץ לבמה?
אני מסורה מאוד למשפחתי, שרבים מהם רחוקים מאוד לצערי. מתחילת המגיפה התחלתי לעשות יוגה כתחליף להליכה בחוץ, במיוחד בזמן הסגרים, ואני כל כך אוהבת את זה! אני מראיינת מטעם מכללת ייל, מלמדת בבית הספר למוסיקה ע”ש בוכמן-מהטה, ולאחרונה אני מלמדת תלמידים מכל העולם שיעורים וכיתות אומן דרך זום.

איזה סוג מוזיקה נמצא ברשימת ההאזנה שלך?
כל דבר שמנוגן על ידי מארי פרחיה, במיוחד באך, מוסיקה קאמרית, ביצועים תזמורתיים נפלאים, פאטס וולר, וכל דבר שבתי נועה ביזלי הלחינה!

מהי משמעות הפילהרמונית עבורך/מדוע רצית להשתייך לפילהרמונית?
רציתי לעלות לארץ מאז שהייתי בת 10. כל חיי ניגנתי באנסמבלים שונים. תחילה ברביעייה עם המשפחה, ולאחר מכן באנסמבלים רבים בשנותיי באוניברסיטת ייל וג’וליארד. השאיפה הלגיטימית היחידה הייתה למזג את שתי האהבות שלי, מוסיקה וישראל, בכך שאנגן בפילהרמונית הישראלית. בהחלט הגשמתי חלום.

האם רכשת מיומנויות חדשות במהלך מגפת הקורונה?
אני כבר בקיאה ב”כלב ראש למטה”, ומנסה לשפר את יכולותיי בכלכלת בית.

כיצד נוכל לשמור על מוזיקה קלאסית והופעות חיות רלוונטיות בעידן הדיגיטלי?
אין תחליף לריגוש מהופעה חייה. אי אפשר להגיע לווליום האמיתי של תזמורת סמפונית בסלון שלך, מבלי ששכן יתקשר להתלונן במשטרה. בזמן הקצר שהתאפשר לנו לנגן באולם לקהל מופחת, באו אלי אנשים מהקהל לכניסת אמנים בכדי להודות לנו שחזרנו להופיע. הם משתוקקים למוסיקה חייה. קונצרטים דיגיטליים יכולים להעביר בצורה מושלמת את המוסיקה שבפרטיטורה, אבל שום דבר לא יחליף את התחושה הפיזית של רעידות הקול, והמתח הרגשי בעת שהמוזיקאים המבצעים לוקחים סיכונים של חציית גבולות מוסיקליים.

משהו נוסף על עצמך שתרצה/תרצי לחלוק עמנו?
אני מודה לרבה עדינה לויטס ששיתפה את הראיון הזה עם הקהל הרחב.
https://www.dropbox.com/s/josqc4f65wer5c0/Interview%20with%20Miriam%20Hartman%20IPO%20-%202020-11.mp4?dl=0

כיסא רות וראובן שריפט