fbpx

פרס ראשון – הפסנתרנים הצעירים עם אריה ורדי

ביום העצמאות ה-69 זכה אריה ורדי בפרס ישראל. בנימוקים להענקת הפרס החשוב ביותר שמדינת ישראל מעניקה לחוקרים, יוצרים, אמנים, ספורטאים ומי שתרמו למארגים החברתיים השונים בארץ, נמצא ורדי ראוי לפרס כאמן  מבצע, כמתווך אמנות לציבור באמצעות תכניות טלוויזיה שונות לרבות ”אינטרמצו”, שכבר הייתה למותג, ובעיקר כמורה בעל שם עולמי לפסנתר. קצרה היריעה מלהזכיר את שמות כל תלמידיו הישראלים והאחרים, רבים מהם הם מוזיקאים בעלי שם בעולם ובארץ.  בגאווה נציין כאן שמכלל מאות תלמידיו של אריה ורדי – שיוביל מדוכן המנצחים ומן המקלדת שעל הבמה קונצרט ייחודי שכל סולניו הם זוכי פרסים  מצטיינים – לא פחות מחמישים(!) זכו בפרסים ראשונים בתחרויות פסנתר בינלאומיות בארץ ובעולם הגדול. סוד כוחו של קונצרט שסולניו הם זוכי תחרויות צעירים  הוא בכך שהמאזינים לקונצרט יוכלו לציין כבר כעת ולבטח בעוד מספר שנים: ”הייתי בקונצרט החשוב הראשון” או משפטים דומים. המנצח בקונצרט כזה חייב לזכור שהוא לא רק מנצח אלא גם ”המבוגר האחראי” על כל המשמעויות שיש לצמד המלים הזה.

באשר ליצירות עצמן: בקונצ‘רטו הכפול של באך אפשר לשמוע מוטיבים שבאך יכלול בקנטטות שיחבר בהמשך; ניתן לעקוב אחרי שימוש מתוחכם בחלקי מקלדת שונים – אמצעית או חלקה הימני שצליליו גבוהים יותר – ובדיאלוג שנשמע יותר כשיתוף פעולה בין כלי הקשת לסולנים.

הקונצ‘רטו השני של בטהובן הוא למעשה יצירתו התזמורתית הראשונה החשובה. אנו מזהים את היצירה כמס‘ 2 רק משום שהודפסה שנייה. ראשוניותה ניכרת בהשפעות הברורות של מוצרט והיידן ויחד איתן בולט ביצירה הניגוד בין הצד החיוני לבין הצד המהורהר. ניגוד שמצא את ביטויו בכל שלושת פרקי היצירה, והיה לציון דרך של בטהובן ביצירותיו המאוחרות.

הקונצ‘רטו השני של רחמנינוב החל את דרכו כשהמלחין הצעיר סבל מחידלון יצירה. לאחר טיפול באמצעות היפנוזה שבה אליו יכולת ההלחנה והקונצ‘רטו הוא הביטוי הראשון להצלחת הטיפול, ולכן היצירה הוקדשה לרופא המטפל. היצירה כבשה את הקהל בנוסחה הראשון ובשנת 1946 גם את צמרת מצעד הפזמונים כשפרנק סינטרה שר נעימה מתוכה בלהיטו ”ירח מלא וזרועות ריקות”. הוויולות והאבוב מציגים את הנושא שהיה ללהיט. קונצ‘רטו רומנטי חווייתי, שמהווה תעודה לכוח הרצון של יוצר.

תוכנית מס׳ 1

אריה ורדי, מנצח, פסנתרן ומנחה
מקסים לנדו, פסנתרן
הרמוני ז'ו, פסנתרנית
יואב לבנון, פסנתרן

באך: קונצ’רטו בדו מינור לשני פסנתרים

בטהובן: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 2

רחמנינוב: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 2