fbpx

פתיחת העונה עם זובין מהטה ומרתה ארגריך

מפגש מיוחד על במת התזמורת הפילהרמונית הישראלית בפתיחת העונה השמונים ושלוש

מאסטרו זובין מהטה והפסנתרנית הנפלאה מרתה ארגריך יובילו את קונצרט הפתיחה של העונה החדשה, ואליהם יצטרפו רביעיית זמרים ומקהלת באך הנודעת ממינכן, לביצוע שלוש יצירות – ומאחורי כל אחת מהן סיפור מרתק:

הקונצרט ייפתח בנגינת הפואמה הסימפונית ”הנביא” של המלחין הישראלי אורי ברנר. היצירה מתארת, בצלילי התזמורת ובקולות זמרי המקהלה את תפקיד האמן ברוחו של אלכסנדר פושקין ששימש לו מקור השראה: ”…לבשר לבני האדם להם את דברי האמת.. להאיר את דרכם אל חיים נעלים ורוחניים יותר.”

מיד לאחר ”הנביא” תבצע מרתה ארגריך את הקונצ‘רטו לפסנתר של רוברט שומן. חיבורו של הקונצ‘רטו ארך חמש שנים תמימות, והמלחין ייעד אותו כשי כלולות לרעייתו הפסתנרנית קלרה לבית ויק. המאבק הארוך שלהם במשפחותיהם על זכותם להינשא הפך את הקונצ‘רטו הנהדר לאחת היצירות הרומנטיות ביותר בעולם המוזיקה.  הקונצ‘רטו מבטא את חזונו של שומן על תפקיד האמן ”המראה לנו … תזמורת שכבר אינה מתבוננת מן הצד אלא משתלבת בהיבטיו השונים של הסולן  בתוך היצירה.”

לאחר ההפסקה יצטרפו לתזמורת ארבעה זמרים סולנים וכן מקהלת באך ממינכן, לביצוע ”מיסת ההכתרה” (ק‘ 317) שהלחין וולפגנג אמדאוס מוצרט. ילד הפלא שבגר היה למלחין שנדרש לעבוד לפרנסתו. הוא התמנה לתפקיד נגן העוגב ומחבר המיסות בקתדרלה של עיר הולדתו זלצבורג. גם בתפקיד זה של ”מלחין מן השורה” מבריק מוצרט בהתמודדותו עם מרכיבי המיסה המסורתיים – הוא מבליט את הנוכחות הסולנית של הזמרים, מרשים בתפקיד החצוצרה ויוצר מוזיקה שתשמש לימים בטקסי ההכתרה של קיסרי אוסטריה – מכאן גם שמה, ”ההכתרה”.

תוכנית מס׳ 1

זובין מהטה, מנצח
מרתה ארגריך, פסנתרנית
מויקה ארדמן, סופרן
ברנהלד ברכטהולד, טנור
ויליהאם שווינגהמר, בריטון
מקהלת מינכן 

 

אורי ברנר: "הנביא"
שומאן: קונצ’רטו לפסנתר
מוצרט: מיסה ב-דו מג’ור, ק’ 317 ("ההכתרה")