מפגש מיוחד על במת התזמורת הפילהרמונית הישראלית בפתיחת העונה השמונים ושלוש
מאסטרו זובין מהטה והפסנתרנית הנפלאה מרתה ארגריך יובילו את קונצרט הפתיחה של העונה החדשה, ואליהם יצטרפו רביעיית זמרים ומקהלת באך הנודעת ממינכן, לביצוע שלוש יצירות – ומאחורי כל אחת מהן סיפור מרתק:
הקונצרט ייפתח בנגינת הפואמה הסימפונית ”הנביא” של המלחין הישראלי אורי ברנר. היצירה מתארת, בצלילי התזמורת ובקולות זמרי המקהלה את תפקיד האמן ברוחו של אלכסנדר פושקין ששימש לו מקור השראה: ”…לבשר לבני האדם להם את דברי האמת.. להאיר את דרכם אל חיים נעלים ורוחניים יותר.”
מיד לאחר ”הנביא” תבצע מרתה ארגריך את הקונצ‘רטו לפסנתר של רוברט שומאן. חיבורו של הקונצ‘רטו ארך חמש שנים תמימות, והמלחין ייעד אותו כשי כלולות לרעייתו הפסתנרנית קלרה לבית ויק. המאבק הארוך שלהם במשפחותיהם על זכותם להינשא הפך את הקונצ‘רטו הנהדר לאחת היצירות הרומנטיות ביותר בעולם המוזיקה. הקונצ‘רטו מבטא את חזונו של שומן על תפקיד האמן ”המראה לנו … תזמורת שכבר אינה מתבוננת מן הצד אלא משתלבת בהיבטיו השונים של הסולן בתוך היצירה.”
לאחר ההפסקה יצטרפו לתזמורת ארבעה זמרים סולנים וכן מקהלת באך ממינכן, לביצוע ”מיסת ההכתרה” (ק‘ 317) שהלחין וולפגנג אמדאוס מוצרט. ילד הפלא שבגר היה למלחין שנדרש לעבוד לפרנסתו. הוא התמנה לתפקיד נגן העוגב ומחבר המיסות בקתדרלה של עיר הולדתו זלצבורג. גם בתפקיד זה של ”מלחין מן השורה” מבריק מוצרט בהתמודדותו עם מרכיבי המיסה המסורתיים – הוא מבליט את הנוכחות הסולנית של הזמרים, מרשים בתפקיד החצוצרה ויוצר מוזיקה שתשמש לימים בטקסי ההכתרה של קיסרי אוסטריה – מכאן גם שמה, ”ההכתרה”.
פרידות והתחלות על במת הפילהרמונית הישראלית
המאסטרו זובין מהטה, הפסנתרן דניס מטסוייב, רביעיית זמרים ומקהלת באך הנודעת ממינכן פותחים את העונה בתכנית של פרידות והתחלות.
יפתח את הקונצרט הקונצ‘רטינו לכלי קשת של המלחין המוזיקאי עדן פרטוש. פרטוש, שהיה הוויולן הראשי של התזמורת בשני העשורים הראשונים שלה, צבע את היצירה בגוונים המצביעים על מקורות יצירתו – המוזיקה העממית ההונגרית. שנה לאחר ביצוע הבכורה של הקונצ‘רטינו זכה פרטוש בפרס ישראל למוזיקה על יצירתו ”עין גב” ובכך היה למלחין הראשון שקיבל את הפרס המכובד.
הפסנתרן דניס מטסוייב ינגן את הקונצ‘רטו מס‘ 3 לפסנתר של לודוויג ון בטהובן. ביצירה זו צעד בטהובן ברוח המסורת של קודמו מוצרט, אך לתוכה הוא הוסיף רגעים רועמים, הגביר את נוכחותם של כלי ההקשה ושתל רמזים ליצירותיו הבאות. בדרכו המיוחדת בטהובן אינו מסיים את מלאכת הכתיבה לקראת ביצוע הבכורה וספק מנגן ספק מאלתר את תפקידו כסולן. שנים אחר כך תעלה היצירה על הכתב ותסמן את תחילתה של דרך חדשה בסוגת הקונצ‘רטו.
לאחר ההפסקה יצטרפו אלינו ארבעה סולנים וכן מקהלת באך ממינכן, לביצוע מיסת ”ההכתרה” (ק‘ 317) שחיבר וולפגנג אמדאוס מוצרט בהזמנת הארכיבישוף של זלצבורג. יצירה זו היא אחת מאבני הדרך בהתבגרות דרכו האמנותית של המלחין, מזינוק נחשוני-גאוני כנער וכאיש צעיר, למלחין ‘מקצועי‘ היודע ליצור, לחדש ולהפתיע גם בתוך מסגרת אילוצים תעסוקתית ודתית. במיסה בולטים תפקידי המקהלה וכלי הנשיפה, ולימים שימשה היצירה בטקסי ההכתרה של קיסרי אוסטריה – ומכאן שמה ”ההכתרה”.
זובין מהטה ומרתה ארגריך
זובין מהטה, מנצח
מרתה ארגריך, פסנתרנית
מויצה ארדמן, סופרן
ברנהלד ברכטהולד, טנור
ויליהאם שווינגהמר, בריטון
מקהלת מינכן
אורי ברנר: "הנביא"
שומאן: קונצ’רטו לפסנתר
מוצרט: מיסה ב-דו מג’ור, ק’ 317 ("ההכתרה")
זובין מהטה ודניס מטסוייב
זובין מהטה, מנצח
דניס מטסוייב, פסנתרן
מויצה ארדמן, סופרן
יוליה רוטיליאנו, מצו-סופרן
ברנהרד ברכטולד, טנור
וילהלם שווינגהאמר, באס
מקהלת באך ממינכן
פרטוש: קונצ’רטינו לתזמורת כלי קשת
בטהובן: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 3
מוצרט: מיסה ב- דו מג’ור, ק’ 317 (“ההכתרה”)
זובין מהטה ודניס מטסוייב
זובין מהטה, מנצח
דניס מטסוייב, פסנתרן
מויצה ארדמן, סופרן
יוליה רוטיליאנו, מצו-סופרן
ברנהרד ברכטולד, טנור
וילהלם שווינגהאמר, באס
מקהלת באך ממינכן
בטהובן: הפתיחה "קוריולן"
בטהובן: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 3
מוצרט: מיסה ב- דו מג’ור, ק’ 317 ("ההכתרה")