fbpx

דניס מטסוייב מנגן בטהובן

פרידות והתחלות על במת הפילהרמונית הישראלית

המאסטרו זובין מהטה, הפסתרן דניס מטסוייב, רביעיית זמרים ומקהלת באך הנודעת ממינכן פותחים את העונה בתכנית של פרידות והתחלות.

יפתח את הקונצרט הקונצ‘רטינו לכלי קשת של המלחין המוזיקאי עדן פרטוש. פרטוש, שהיה הוויולן הראשי של התזמורת בשני העשורים הראשונים שלה, צבע את היצירה בגוונים המצביעים על מקורות יצירתו – המוזיקה העממית ההונגרית. שנה לאחר ביצוע הבכורה של הקונצ‘רטינו זכה פרטוש בפרס ישראל למוזיקה על יצירתו ”עין גב” ובכך היה למלחין הראשון שקיבל את הפרס המכובד.

הפסנתרן דניס מטסוייב ינגן את הקונצ‘רטו מס‘ 3 לפסנתר של לודוויג ון בטהובן. ביצירה זו צעד בטהובן ברוח המסורת של קודמו מוצרט, אך לתוכה הוא הוסיף רגעים רועמים, הגביר את נוכחותם של כלי ההקשה ושתל רמזים ליצירותיו הבאות. בדרכו המיוחדת בטהובן אינו מסיים את מלאכת הכתיבה לקראת ביצוע הבכורה וספק מנגן ספק מאלתר את תפקידו כסולן. שנים אחר כך תעלה היצירה על הכתב ותסמן את תחילתה של דרך חדשה בסוגת הקונצ‘רטו.

לאחר ההפסקה יצטרפו אלינו ארבעה סולנים וכן מקהלת באך ממינכן, לביצוע מיסת ”ההכתרה” (ק‘ 317) שחיבר וולפגנג אמדאוס מוצרט בהזמנת הארכיבישוף של זלצבורג. יצירה זו היא אחת מאבני הדרך בהתבגרות דרכו האמנותית של המלחין, מזינוק נחשוני-גאוני כנער וכאיש צעיר, למלחין ‘מקצועי‘ היודע ליצור, לחדש ולהפתיע גם בתוך מסגרת אילוצים תעסוקתית ודתית. במיסה בולטים תפקידי המקהלה וכלי הנשיפה, ולימים שימשה היצירה בטקסי ההכתרה של קיסרי אוסטריה – ומכאן שמה ”ההכתרה”.

 

 

תכנית מס' 1

זובין מהטה, מנצח

דניס מטסייב, פסנתרן

מויצה ארדמן, סופרן

יוליה רוטיליאנו, מצו-סופרן

ברנהרד ברכטולד, טנור

וילהלם שווינגהאמר, באס

מקהלת באך ממינכן

פרטוש: קונצ’רטינו לתזמורת כלי קשת

בטהובן: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 3

מוצרט: מיסה ב- דו מג’ור, ק’ 317 (“ההכתרה”)

תכנית מס' 2

זובין מהטה, מנצח

דניס מטסוייב, פסנתרן

מויקה ארדמן, סופרן

יוליה רוטיליאנו, מצו-סופרן

ברנהרד ברכטולד, טנור

וילהלם שווינגהאמר, באס

מקהלת באך ממינכן

בטהובן: הפתיחה "קוריולן"

בטהובן: קונצ’רטו לפסנתר מס’ 3

מוצרט: מיסה ב- דו מג’ור, ק’ 317 ("ההכתרה")