fbpx

“קדיש” מאת ברנשטין בניצוחו של אילן וולקוב

הבכורה העולמית של ”קדיש” התקיימה בתל אביב בשנת 1963, בניצוחו של ברנשטין עצמו, עם התזמורת הפילהרמונית ועם השחקנית חנה רובינא. ברנשטין הקדיש את היצירה לזכרו של ג‘ון קנדי, שנרצח זמן קצר לפני הבכורה.

ה”אדג‘ו” המפורסם של ברבר נוגן בלווייתו של הנשיא רוזוולט ובהמשך נוגן באירועי הזיכרון לחללי המתקפה על מגדלי התאומים בניו יורק, ה-”9.11” בישראל,  ליווה פרק ה”אנגוס דאי” מתוך המיסה של באך את שידורי הטלוויזיה לאחר רצח יצחק רבין וכך נחרט בזיכרונם של רבים. ברנשטין בעצמו ניצח על ביצוע מרגש של הסימפוניה התשיעית של בטהובן לאחר נפילת חומת ברלין. מוזיקה שמתחברת להיסטוריה. גורל דומה נפל בחלקה של הסימפוניה ”קדיש.” ברנשטין חיבר את היצירה – מוזיקה וטקסט – ב-1963 והיה בשלבי העריכה הסופיים כאשר נודע לו על רצח הנשיא קנדי בטקסס. הוא החליט להקדיש את הסימפוניה ”לזכרו האהוב של ג‘והן פ‘ קנדי.”  אחת הסיבות המרכזיות להחלטתו של ברנשטין הייתה הטקסט של תפילת הקדיש המושר ביצירה, שכידוע אין בו אזכור של מוות, אלא אזכור של המילה חיים ודברי שבח והודיה ליושב במרומים. לאלה הוסיף ברנשטין טקסטים משלו. בחלוף השנים ערך את הטקסט מחדש לכדי ויכוח מנוגן, מושר ומדובר בין האדם לאלוהים, הרהורים על אמונה, על ספק ועל מוסר.
הרכב האורחים בביצוע היצירה יחד עם התזמורת, כולל צוות ישראלי מרשים שזוכה להצלחה בכל העולם: המנצח אילן וולקוב, הזמרת חן רייס והשחקן איתי טיראן, ולצדם המקהלה הישראלית ע”ש גארי ברתיני, מקהלת האקדמיה ומקהלת אנקור.
מזה שנים אילן וולקוב הוא מנצח בעל שם עולמי שעדיין בן בית בכל סוגי המוזיקה, בחירה אידאלית ליצירה חובקת כל כמו “קדיש” של ברנשטין. חן רייס ללא ספק הזמרת הישראלית המובילה כיום על במות העולם ואיתי טיראן שב לשתף פעולה עם התזמורת הפילהרמונית כשחקן/קריין. השלישייה ראויה לשמש ממשיכה לצוות שהוביל את היצירה בבכורה העולמית כאן בתל אביב וכלל לצד ברנשטין שניצח את הזמרת ג’ני טוראל ואת השחקנית  חנה רובינא, ומצטרפת לרשימה מפוארת של מבצעי “קדיש” שכללה בין היתר  את השחקנית פליציה מונטה אלגרה, רעייתו של ברנשטין, הזמרת מונסראט קאבאייה, הכנר יהודי מנוחין והשחקנית קלייר בלום.

תוכנית מס׳ 1

אילן וולקוב, מנצח

חן רייס / הילה בג'יו, סופרן

איתי טיראן, קריין

המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני

מקהלת אנקור ע"ש יהושע טוטנאור שליד האקדמיה למוזיקה ולמחול ירושלים

בחלקו הראשון של הקונצרט יוקרן סרט על חייו של לאונרד ברנשטין

ברנשטין: סימפוניה מס’ 3, "קדיש"